ART NOORD 3


Art Noord

26 t/m 29 september 2019


Vierdaagse kunstbeurs in Museum Belvédère
donderdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur, vrijdagavond tot 21.00 uur

Entree:
toegang Art Noord:  € 15,00
museumkaarthouders:  € 3,00

Studenten hebben op vertoon van een studentenkaart gratis toegang.
Kinderen t/m 12 jaar gratis entree.

Vrienden van het museum hebben gratis toegang!
 

Bezoek ook onze Facebook pagina.

 

Art Noord
biedt een platform aan kunst uit het noorden.

Art Noord
wordt met Friese, Groningse en Drentse galerieën georganiseerd in beide museumvleugels, maar kent ook deelnemers uit andere delen van het land.


De vaste collectie is dan tijdelijk niet te zien!
 

Art Noord
vestigt de volle aandacht op het noordelijke kwaliteitsaanbod, variërend van regionaal, nationaal tot internationaal, van schilderkunst tot fotografie.

Art Noord
wil de belangstelling voor kunst stimuleren en verleiden tot ontmoeten, kijken en kopen.

De deelnemers:
De Kunstdames, Fred Wagemans, Galerie de Roos van Tudor, Galerie de Vis, Galerie Hoogenbosch, Galerie en Kunstmakelaardij Frank Welkenhuysen, galerie with tsjalling:, Kunsthandel en Galerie de Vries, Kunsthandel en Galerie Richard ter Borg, Kunsthandel Guus Maris, Kunsthandel Peter ter Braak, Kunstlokaal №8, melklokaal, Philip Elchers, Prentwerk, RUEB Modern and Contemporary Art, ruimte P60 en Willem Kerseboom Gallery.


 
Klaas Jonkman
Coral #3 (at night), 2019
 

De Kunstdames

 
Dwingelderdijk 37, Dwingeloo

 

De Kunstdames, een samenwerkingsverband tussen Jeanine de Boer en Renate Coenraad, is een projectorganisatiebureau op het gebied van hedendaagse kunst en cultuur. Hun kracht is kunst op een toegankelijke, professionele en waardevolle wijze in een leef- of werkomgeving te passen, afgestemd op persoonlijke en/of bedrijfsmatige wensen en behoeftes. Kunst verbindt, verrijkt, inspireert en communiceert!

De keuze van De Kunstdames:

Klaas Jonkman (1990) volgde opleidingen in Utrecht, Gent en Sydney en behaalde in 2016 zijn master in de schilderkunst aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. In 2019 nam hij deel aan Prospects & Concepts van het Mondriaan Fonds op Art Rotterdam.

Willem Holtrop (1990) studeerde af aan de HKU Utrecht en behaalde daar tevens zijn graad voor artistic research. In 2018 voltooide hij zijn master in de schilderkunst aan het Frank Mohr Instituut in Groningen.

 
Willem Holtrop
What else floats in water, 2017
 
Jan Loman
Zonder titel, 1990

Fred Wagemans


Hofstraat 28, Alkmaar
www.kunstruimte.nl 


Fred Wagemans staat voor het tonen, toelichten en verkopen van (inter)nationale kunst. Eigenaar Fred Wagemans zoekt ook naar eigenzinnige jonge kunst uit de eigen omgeving. De filosofie is dat werken met diepgang, ongeacht de uiterlijke verschijning, elkaar verdragen en samengaan.

 

De keuze van Fred Wagemans:

Jan Loman (1918-2006) was landmeetkundige bij het Kadaster. In 1954 (hij woonde toen in Arnhem) begon hij hiernaast te schilderen. Dit waren studies naar schilderijen van Mondriaan die hij in het Kröller Muller Museum zag. In 1959 verhuisde hij naar Haren en sloot hij zich aan bij Groninger kunstenaars als Jan van der Zee, Jan Jordens, Ruloff Manuputty en Fie Werkman. Bij de laatste zag hij het werk van haar vader, van beslissende invloed op zijn eigen kunst. De blokkencomposities van de vroege Werkman van de ‘Next Call’, als ook het principe van de ‘Hot Printing’, zijn vanaf 1965 voor Loman bepalend. De latere vliseline collages zijn hiervan een synthese.

Galerie De Roos van Tudor

 
Eewal 47-49, Leeuwarden

 

Galerie De Roos van Tudor richt zich al 30 jaar op hedendaagse kunst van zowel beginnende als gevestigde Nederlandse kunstenaars. Als enige galerie in het Noorden is er een apart Grafiekkabinet ingericht met eigen tentoonstellingen.

De galerie voert de Kunstkoopregeling van het Mondriaanfonds. Hiermee kunt u renteloos en gespreid betaald kunst aankopen.

Minimaal worden er zes solo- of groepstentoonstellingen per jaar in de galerie georganiseerd en neemt het deel aan zowel nationale- als internationale kunstbeurzen en tentoonstellingen.

Om de vaste kunstenaars ook een ander podium te geven worden er in de jaarplanning altijd exposities op meerdere locaties gepland. Hierdoor heeft Galerie De Roos van Tudor een goede band opgebouwd met diverse musea, kunstacademies en andere tentoonstellingsruimtes.

 
Johan van Aken
Panorama, 2019
 
De keuze van Galerie De Roos van Tudor:

Johan van Aken (1948) vertaalt het geschilderde landschap naar het geometrisch-abstracte en onderzoekt de mogelijkheden van de tweedimensionale ruimte van het schilderij waarbij hij het vierkant, de driehoek en de cirkel en afgeleiden hiervan gebruikt als basisvormen voor dit onderzoek in zijn beeldende geometrie.

 

Klaas Gubbels
Ode aan mijn grote vriend Georg Baselitz, 2008

Galerie de Vis


Noorderhaven 40, Harlingen
www.galeriedevis.nl


Het noordelijke landschap en de (Wadden)zee staan al ruim 35 jaar centraal in de exposities van Galerie de Vis. Friese expressionisten als Gerrit Benner, Jan Frearks van der Bij en Jentsje Popma zijn daarbij een vaste waarde. Van andere noordelijke kunstenaars als Leen Kaldenberg, Anke Roder, Krin Rinsema en Christiaan Kuitwaard is permanent werk in stock.

 

De keuze van Galerie De Vis:

Al decennialang is Klaas Gubbels (1934) trouw aan een beperkt aantal beeldelementen zoals tafels, koffiekannen, flessen, schaakborden, en een enkele maal een vrouwenfiguur of stoel. Tegelijk werkte hij met een veelvoud aan technieken en materialen zoals fotografie, litho, houtsnede, wandschildering, collage, objet trouvé, glas en metaal. Met het oeuvre dat hij zo sinds de jaren vijftig opbouwde oogst hij steeds grotere nationale en internationale waardering.

Dit jaar wordt hij 85 jaar en dat vindt Galerie de Vis zeker aanleiding om zijn werk bij Museum Belvédère weer een podium te geven. “In zijn schilderijen, beelden, grafiek en objecten streeft hij naar de essentie, naar de 'waarheid' van het kunstwerk. Dat heeft hem tot een van de toonaangevende kunstenaars van ons land gemaakt.”

Galerie Hoogenbosch


Stationsweg 66, Gorredijk
www.galeriehoogenbosch.nl


Galerie Hoogenbosch is sinds 1990 actief op het gebied van hedendaagse en tribale kunst.

In circa zeven wisselende tentoonstellingen per jaar worden toonaangevende kunstenaars gebracht, die geen bepaalde stroming vertegenwoordigen, maar het best gekenmerkt kunnen worden als 'eenlingen' (zoals Wim Biewenga, Han Klinkhamer, Gerard Mooy, Jan Roos, Jan Snijder en Jonas Snijder).

Op de afdeling tribale kunst worden authentieke objecten aangeboden zoals beelden, sieraden en gebruiksvoorwerpen. Deze zijn vooral afkomstig uit Zuidoost-Azië en Oceanië.

 
Barteld
Zonder titel, 2016
 
De keuze van Galerie Hoogenbosch:

Barteld over zijn werk: ‘Schilderen is voor mij de meest directe manier om mijn gedachten en gevoelens te uiten. Elk werk begint met een idee ontleend aan mijn directe omgeving. Dat kan zijn een beeld uit de media, het uitzicht uit mijn raam, een herinnering aan een zeiltocht op het Wad. Daardoor vind je herkenbare objecten in mijn werk. Tijdens het werken manipuleer ik de zichtbare werkelijkheid waardoor er een nieuwe orde op het doek of papier ontstaat. Dat is een intuïtief en fysiek proces. Ik heb ‘flow’ nodig om mij helemaal vrij te voelen met het materiaal. Het uiteindelijke beeld kan heel anders uitpakken, slechts het oorspronkelijke idee blijft. Elk werk is een reis met onbekende bestemming. Het werk is pas af als het simpelheid en helderheid uitstraalt, ook al is het resultaat van veel geploeter. Dat is waar ik naar toe wil.’

 
Qassim Alsaedy
Babylonian Garden I - Morning Mist, 2018

Galerie en Kunstmakelaardij Frank Welkenhuysen

 

Lichte Gaarde 3, Utrecht

 

Galerie en Kunstmakelaardij Frank Welkenhuysen handelt in hedendaagse en moderne kunst, schilderijen uit de 19e en 20e eeuw, kunst uit Nederlands-Indië/ Indonesië. De galerie is gespecialiseerd in het werk van de graficus M.C. Escher (1898-1972) en vertegenwoordigt hedendaagse kunstenaars als Stefan Bleekrode, Qassim Alsaedy en Eja Siepman van den Berg. Frank Welkenhuysen is kunsthistoricus, galeriehouder, register taxateur en makelaar voor 17e t/m 21e eeuwse schilderkunst. Daarnaast is hij al bijna 30 jaar schilderijenexpert voor het AVROTROS tv-programma ‘Tussen Kunst & Kitsch’. 

 

De keuze van Galerie en Kunstmakelaardij Frank Welkenhuysen:

Qassim Alsaedy (1949) is een Irakese kunstenaar wonend in Nederland. Onder Saddam Hoessein zat hij negen maanden vast als politiek gevangene. Als reactie op deze helse ervaring begon hij een zoektocht naar wat hij ‘absolute schoonheid’ noemt. De afgelopen jaren heeft hij een indrukwekkende carrière als kunstenaar gemaakt. Hij exposeert en verkoopt werk in Europa, het Midden-Oosten en Azië en wordt beschouwd als een van de belangrijkste hedendaagse Irakese kunstenaars. Naast schilderijen maakt Qassim keramische objecten die ontstaan in samenwerking met de Utrechtse keramiste Brigitte Reuter. 

galerie with tsjalling:


Kostersgang 26a, Groningen

 

galerie with tsjalling: focust zich op hedendaagse, toegankelijke en interessante kunst. Tekeningen en ander werk op papier neemt een centrale plaats in het programma in. Andere media, zoals schilderijen, fotografie en beeldhouwkunst zijn ook regelmatig te zien bij exposities. Representatie van de werkelijkheid (figuratie) en narrativiteit zijn richtlijnen. De galerie werkt graag met ambitieuze en enthousiaste kunstenaars in verschillende fases van hun professionele carrière. 


Drewes de Wit
1704, 2019
 
De keuze van galerie with tsjalling: :

Onderzoek naar materiaal en proces zijn de uitgangspunten van Drewes de Wit (1944) bij het maken van zijn werk.

De kunstenaar experimenteert met lak- en olieverf, door te schilderen, te schrapen en te schuren. Het toeval bepaalt veel in het werk. Voor de kunstenaar zelf is dat verrassingselement wat het maken spannend maakt.

Er ontstaan beelden waarbij de kijker kan mijmeren over wat hij ziet en z’n fantasie de vrije loop kan laten over de organische en natuurlijk ogende beelden, die tegelijkertijd blijven wat ze zijn, intrigerende materiaalexperimenten.

Kunsthandel en Galerie de Vries


Turfmarkt 1, Leeuwarden
www.kunsthandeldevries.nl   

 

Galerie de Vries is gestart als Atelier 1887 in 1984. De eerste tentoonstelling werd gewijd aan Armand Bouten (1893 – 1965). Zijn imponerende werk zal daarna als een rode draad door de tentoonstellingen lopen. Vanaf 1992 startte de galerie als Kunsthandel & Galerie de Vries aan de Turfmarkt. In de Kleurrijke Wintersalon van 93/94 bijvoorbeeld was werk van Bouten te zien. En ook in 1997 werd Bouten's werk geëxposeerd samen met dat van Jeanne Bieruma Oosting. In het jaar 2003 was er een solo van Armand Bouten. In de kunsthandel is regelmatig werk van Bouten te koop.

 

De keuze van Kunsthandel en Galerie de Vries:

Kamagurka (Luc Zeebroek) werd in 1956 aan de Belgische kust geboren. Hij studeerde aan het KASK in Gent maar stopte daarmee vòòr zijn eindexamen. Hij begon te werken als cartoonist bij HUMO en vergaarde daar vlug roem mee. Kamagurka publiceert in verscheidene tijdschriften en kranten van Nederland, Frankrijk, UK, Duitsland, Oostenrijk, USA en vele andere.

Kamagurka
Waar zijn de sterren? Onder ons!, 2019

Kunsthandel en Galerie Richard ter Borg

 
Folkingestraat 33, Groningen
www.terborg.com

 

Kunsthandel en Galerie Richard ter Borg is sinds 1995 gevestigd in de Groninger binnenstad. Ter Borg is gespecialiseerd in het werk van de Groninger Ploeg en tijdgenoten. Daarnaast schenkt hij regelmatig aandacht aan eigentijdse kunst en organiseert hij twee maal per jaar een grote kunstveiling op wisselende locaties in Groningen. Op Art Noord is de kunsthandel vertegenwoordigd met werk van Jan Altink, Johan Dijkstra, Job Hansen, Jan van der Zee, Martin Tissing, Siemen Dijkstra, Harry Wolfkamp en Pieter Knorr.

Kunsthandel Guus Maris

 

Haverstraat 7, Nieuw-Vennep
info@guusmaris.com

 

Kunsthandelaar, maker van kunstboeken en zondagsschrijver, actief sinds 1978.

 
De keuze van Kunsthandel Guus Maris:

Helen Gerardia werd geboren in 1903 in Oekraïne in het toenmalige Ekaterinoslav, de stad die nu Dnipro heet. Rond 1920 emigreert Gerardia naar de Verenigde Staten waar zij zich vestigt in New York. Ze krijgt er les van Hans Hoffman en vindt in het begin van de vijftiger jaren haar eigen geometrisch-abstracte stijl, waarmee ze bij leven naam maakt.

Omdat deze bescheiden kunstenares na haar dood in 1988 is weggezakt in een akelige anonimiteit, is dit het moment haar werk voor het voetlicht te brengen op deze inspirerende locatie.

Een Engelstalige catalogus van haar vroege werk is in voorbereiding.

 

Helen Gerardia
Moon Legend, ca. 1955

Kunsthandel Peter ter Braak


Noorderhaven 50, Groningen
www.peterterbraak.nl


Kunsthandel Peter ter Braak is gespecialiseerd in Hollandse en Belgische schilderkunst uit de periode 1900-1980. Daarnaast beschikt het over een ruime collectie Hollandse klassiek modernen uit de periode 1930-1960.

 

De keuze van Kunsthandel Peter ter Braak:

Als Fred Sieger (1902) in 1964 voor het eerst exposeert in Denemarken, heeft hij in Nederland al een lange en redelijk succesvolle schilderscarrière opgebouwd, wat onder meer blijkt uit het feit dat hij aan het eind van dat jaar de Culturele Prijs van de stad Arnhem krijgt uitgereikt. Het is een belangrijk jaar voor de schilder dat een geheel nieuwe fase in zijn artistieke loopbaan inluidt. In datzelfde jaar wordt in Galerie Moderne in het Deense Silkeborg een tentoonstelling geopend van Siegers lyrisch-abstracte schilderijen. Sieger was bij de toentertijd in heel Europa bekende galeriehouder Willy Omme geïntroduceerd door de Doesburgse schilder Jan Homan, die samen met Sieger daar eveneens zijn Deense debuut maakte.


Fred Sieger
Compositie nr.18, z.j.

Maarten Brinkman
Mijn beste pistooltakken, 2018

Kunstlokaal 8


Schoterlandseweg 55, Jubbega-Schurega
www.kunstlokaalno8.nl


Vanaf 2011 heeft Kunstlokaal №8 31 duo-tentoonstellingen samengesteld en ingericht. Het werk wordt geselecteerd om combinaties te maken die verrassend zijn. De werken versterken elkaar, stellen elkaar vragen, dagen elkaar uit, kortom: gaan visueel in dialoog. Daardoor ontstaat een spanningsveld waarin de kunstenaars en hun publiek elkaar leren kennen en waarderen. In de zomer presenteert Kunstlokaal №8 thematische groepstentoonstellingen. 

 

De keuze van Kunstlokaal №8:

Maarten Brinkman (1962) onderzoekt in zijn installaties de grens tussen het alledaagse en kunst, de grens tussen realiteit en perceptie. Het onderzoeken van deze grenzen leidt voor hem naar een andere kijk op de begrippen bezieling en waarde. Zijn werk bestaat niet zozeer uit kunst met een uitroepteken maar eerder met een vraagteken: Wat is dit? Wat is het waard? Is het kunst?

melklokaal


Heremaweg 20-1, Heerenveen
www.melklokaal.nl
 


melklokaal is een tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst (op de grens van kunstenaarsinitiatief en galerie) die een actueel overzicht wil presenteren van verschillende generaties kunstenaars in verschillende disciplines. Het programma en de keuze van melklokaal is niet gebaseerd op een specifieke interesse of stijl, maar groeit organisch en ontwikkelt zichzelf. Het is in de eerste plaats een bepaalde gedeelde mentaliteit (ideeën, betrokkenheid, een compromisloze werkhouding) die ons en onze kunstenaars verbindt. melklokaal promoot kunst die visueel en intellectueel stimuleert op een breed front, in een galeriemodel waarbinnen we samen willen groeien en nieuwe mogelijkheden onderzoeken. 
 

De keuze van melklokaal:

In 1970 exposeerde Sies Bleeker (Heerenveen,1941-2014) bij de in grafiek gespecialiseerde galerie Jeanne Wiebenga in Lausanne. Zij is de dochter van architect Jan Gerko Wiebenga, pionier van het Nieuwe Bouwen. Datzelfde jaar deed deze galerie mee met de Kunstmesse ART1’70 in Basel. Het werk van Sies Bleeker was hier te zien naast werk van o.a. Karel Appel. Later zou deze beurs uitgroeien tot het huidige fameuze Art Basel. Sies Bleeker is daarmee de eerste Friese kunstenaar die daar te zien is geweest.

Op ART NOORD 3 presenteert melklokaal werk uit de jaren ’70. Sies Bleeker, hij trok wars van heersende condities altijd zijn eigen plan, was een veelzijdig kunstenaar die zowel in een minimalistische, geometrisch abstracte, als in een naïeve stijl werkte. Maar bovenal was hij een landschapschilder die gefascineerd was door het lege landschap van het noorden. ‘Plaatsen waar niets is en toch altijd wat.’


Sies Bleeker
Zonder titel, 1977

Philip Elchers


Oude Boteringestraat 41, Groningen
www.philipelchers.nl

 

Philip Elchers maakt al ruim dertig jaar bijzondere (boek)uitgaven op het gebied van beeldende kunst, cultuurhistorie en literatuur. Het ontwikkelde zich in de loop der jaren tot een podium voor projecten die commercieel moeilijk haalbaar zijn, maar die een interessant statement kunnen vormen in de hedendaagse boekenwereld.

 

De keuze van Philip Elchers:

In het werk van Jaap de Ruig (1957) zijn dieren een vast gegeven. Via hen kijkt hij naar de donkere kanten van het bestaan, naar dat wat vaak weerzin wekt. ‘Beeldende kunst bestaat als entertainment, maar ook als medium om te onderzoeken’, zegt de kunstenaar. 'Kadavers, maden en rotting bevatten in feite grote schoonheid en harmonie.'

Tegenwoordig houdt de kunstenaar zich vooral bezig met levende dieren en met de omgang van de mens met landbouwhuisdieren. Over zijn meest recente serie tekeningen zegt hij: ‘In de vee-industrie worden dieren behandeld als productiemachines met een nummer, wat ik heb benadrukt door de knipjes in hun oren, een traditioneel telraamsysteem. Maar iedereen die één op één met dieren omgaat, weet dat ze individuen zijn.'

 

Jaap de Ruig 
Muis, 1996

Prentwerk


Nieuwe Kerkhof 40, Groningen
www.prentwerk.nl


Prentwerk werd als galerie, kunsthandel en kunstantiquariaat in 1994 geopend en was al spoedig een trefpunt voor ieder die geïnteresseerd was in noordelijke, nationale en internationale beeldende kunst. Prentwerk was betrokken bij een groot aantal kunstprojecten in de stad, bij meerdere publicaties, lezingen en documentaires van Beeldlijn. Daarnaast organiseerde Prentwerk vele tentoonstellingen van kunstenaars uit het noorden.

In 2011 sloot de galerie de deuren en sindsdien is Prentwerk Art & Art Books een online kunsthandel en kunstantiquariaat, met daaraan gekoppeld het weblog KunstForum Noord waarop eigenaar Dick Siersema met regelmaat schrijft over noordelijke kunst en kunstenaars. In mei 2018 kreeg Prentwerk weer een eigen plek in de stad Groningen, in het ruime souterrain van een oud herenhuis aan het Nieuwe Kerkhof, waar, naast alle internetactiviteiten die bij deze tijd horen, kunstliefhebbers weer, op afspraak, als vanouds van harte welkom zijn.

 
Martin Tissing
Hommage aan Morandi, 1982
 
De keuze van Prentwerk:

Op 23 november vorig jaar overleed de Groninger schilder Martin Tissing (1936-2018).

Tissing werd door velen beschouwd als de belangrijkste non-figuratieve Groninger schilder van zijn generatie. Met zijn dood is zijn omvangrijke oeuvre, dat meer dan zestig jaar omspant, afgerond en kunnen we terug gaan kijken. Voor ART NRD 3 maakte Prentwerk selecties uit zijn oudere werk, waaronder dit schilderij uit de serie Hommage aan Morandi (1982).

In zijn kunstenaarschap was Martin Tissing diep doordrongen van het besef van traditie en verwantschap. Voor hem was het ondenkbaar dat iemand zou kunnen, of willen, schilderen zonder zich bewust te zijn van al die grote en kleine meesters die hem voorgingen. Dwars door de tijd zijn ze allemaal, zoals hij zei, ’familie’. Hun werkwijzen en uitdrukkingsvormen mogen verschillen, wat hen bindt is het pogen om uitdrukking te geven aan wat de mens beweegt tussen hemel en aarde.

RUEB Modern and Contemporary Art


Banstraat 4, Amsterdam
 
RUEB is gevestigd in het statige Oud-Zuid in Amsterdam, nabij het Concertgebouw. Het specialiseert zich in moderne en hedendaagse kunst en heeft een clientèle van voornamelijk particuliere verzamelaars. Bezoek aan de galerie is alleen mogelijk volgens afspraak. Zo nu en dan is er een expositie, maar Rueb treedt vooral naar buiten middels de internationaal gevestigde kunstbeurzen.
 
 
De keuze van RUEB Modern and Contemporary Art:

Geert van Fastenhout (1935-2016) werkt in een lange, respectabele Nederlandse schilderstraditie, die van de geometrische abstractie. In zwart en in zware, gedekte tonen roodbruin, grijsblauw, paars en baksteenrood schildert hij rechthoekige vlakken en balken. De kleuren hebben ieder een verschillende graad van verzadiging en daarmee een eigen textuur.

Uit het werk van Geert van Fastenhout spreekt een bijna religieuze toewijding. Misschien dat dat de reden is dat hij zeer geliefd is in Japan en Zuid-Korea, waar hij vele tentoonstellingen had en waar meer dan tweehonderd van zijn schilderijen werden verkocht.


Geert van Fastenhout
Schilderij nr.8, 2006/7
 
Paul Gees
Tweetakt, 2016

RUIMTE P60


Portugallaan 60, Assen
www.ruimtep60.nl


RUIMTE P60, een initiatief van Wiets en Rudy Lanjouw, is een podium/galerie aan de noordkant van Assen. In de witte hoge ruimtes worden 3 tot 4 maal per jaar tentoonstellingen georganiseerd met werk van kunstenaars uit binnen- en buitenland, die in het algemeen (nog) niet in het noorden te zien zijn geweest. De keuze van de kunstenaars is een persoonlijke. Abstracte kunst geniet daarbij de voorkeur.

 

De keuze van Ruimte P60:

Met minimale, maar doelgerichte ingrepen en constructies, zin voor ordening en nuancering, probeert de Belgische kunstenaar Paul Gees (1949) dat domein te bespelen waar gevoel en intellect elkaar raken en tot evenwicht komen. Zowel de structurele aspecten van de ruimte in het algemeen als die van de concrete ruimte in het bijzonder, worden aanleiding of uitdaging tot installaties of het vormgeven van autonome sculpturen. Door eenvoudige maar intrinsieke ingrepen op diverse materialen worden deze a.h.w. energetisch geladen. Deze energie kan begrepen worden als de overdracht van de schier onuitputtelijke kracht van de natuur op de materie.

Willem Kerseboom Gallery

 

Rinia van Nautaweg 1, Gytsjerk
www.kerseboom.com

 

Opgericht in 1990 kocht en verkocht de galerie in de eerste jaren kunst afkomstig uit het interbellum. Sinds 1995 ligt de focus op geometrische abstractie uit 1945-1970. Vanaf 2003 tot heden, functioneert de galerie steeds meer als een galerie voor Aziatische contemporaine kunst.

Sinds kort is ook een oude passie weer opgepakt. Verzamelen, bemiddelen en verkoop van Classic Cars.

 

Leo Erb
Linienbild, 1982 
De keuze van Willem Kerseboom Gallery:

Leo Erb (1923-2012) werd geboren in St. Ingbert, in de Duitse deelstaat Saarland, vlakbij de Duits-Franse grens. In 1940 begon Leo zijn kunstopleiding in Kaiserslautern onder leiding van Prof. Joseph Wack. Leo zette zijn studie voort van 1946 tot 1947 aan de Schule für Kunst und Handwerk in Saarbrücken, waar hij studeerde bij Prof. Dr. Boris Kleint (ittensche Bauhauslehre).

In 1947 voltooide Leo zijn eerste kunstwerk met lineaire papierstroken en in de twee daaropvolgende jaren zette hij zijn eerste atelier op in zijn geboortestad St. Ingbert. Leo bezocht geregeld tentoonstellingen in Parijs voordat hij in 1961 zijn eigen Parijse atelier betrok waar hij verscheidene jaren bleef wonen.