Verwacht


Contre l'Oubli

 

4 juli t/m 20 september 2020

 

Tweeluik waarin aandacht wordt geschonken aan het werk van Edith Auerbach en Frank Lisser in relatie tot de Tweede Wereldoorlog. De expositie Contre l'Oubli ('tegen het vergeten') vindt plaats in het kader van de herdenking van 75 jaar vrijheid.

Edith Auerbach (1899-1994) getuigt in haar werk van een ontroerende belangstelling voor de medemens. Vlak voor de Duitse inval in Frankrijk werd zij geïnterneerd in het kamp Gurs bij de Pyreneeën. Zij wist 

na vele ontberingen te ontkomen en dook daarna onder. Auerbach overleefde de oorlog en legde onmiddellijk na de bevrijding de verschrikkingen van de holocaust vast in een reeks aangrijpende schilderijen. 

Frank Lisser (1959) schilderde als eerbetoon aan zijn moeder - die als enige van haar Joodse familie de oorlog overleefde, een monumentaal familieportret - waarop hij met behulp van oude foto’s ooms en tantes schilderde tot een gefingeerd samenzijn op een moment dat hun nooit werd gegeven. De presentatie van het familieportret wordt omgeven door documentair materiaal uit het familiearchief van Lissers moeder.

 

meer informatie

LET OP !! Gewijzigde programmering: de expositie 'Jan Mankes en de dieren' - die eerst stond gepland in de zomer van 2020 - is verplaatst naar het voorjaar van 2021. Nadere info volgt.


Noorderlicht

 

18 juli t/m 20 september 2020

 

De internationale fotomanifestatie Noorderlicht  is wederom te gast in Museum Belvédère voor een verrassende themapresentatie.

In deze editie van de internationale fotomanifestatie wordt het denkraam van de generatie twintigers en jonge dertigers bevraagd. Hoe toont de wereld zich aan hen, wat halen zij daaruit naar voren en welke principes zullen in hun wereldvisie gelden? De nieuwsgierigheid doet zich gelden: wie zijn deze jonge mensen, wat heeft hen gevormd, wat houdt hen bezig en wat niet? En wat kunnen wij van ze leren?

LET OP !! Gewijzigde programmering: de vierdaagse kunstbeurs 'Art Noord' - die eerst stond gepland van 24 t/m 27 september 2020 - gaat dit jaar niet door vanwege de coronacrisis.


Olphaert den Otter

- Aarde en Wereld

 

2 oktober 2020 t/m 31 januari 2021

 

Museum Belvédère is de winnaar van de eerste Agnes van den Brandeler-prijs voor middelgrote musea. Met het geldbedrag wordt een monografische tentoonstelling voorbereid over het werk van de kunstenaar Olphaert den Otter (1955).

Zijn schilderijen zijn uiterst actueel in een tijd waarin de discussies omtrent klimaat - en in het bijzonder de menselijke invloed op desastreuze klimaatverandering - hoog oplopen. Den Otter levert geen harde commentaren, maar put uit de rijke tradities van schilderkunst, filosofie en literatuur. Zo legt hij gelaagde verbindingen tussen vroeger, nu en later.


Hendrik Werkman

 

3 oktober 2020 t/m 10 januari 2021

 

Museum Belvédère stelt een coherente reeks kunstwerken van Hendrik Werkman (1882-1945) centraal, één van de belangrijkste modernisten uit Noord-Nederland. Een belangrijk onderdeel van de presentatie zijn de vroege druksels Schoorstenen, Compositie met letter a, Compositie met gewichten en Compositie, een volledige reeks uitgaven The Next Call en één van Werkmans belangrijkste schilderijen Voerman uit 1923.

Deze werken werden door kunstverzamelaars Pleun en Mieke van Toledo in nauwe samenspraak met het museum verworven en als langdurig bruikleen in het museum ondergebracht.

Alle werken zijn afkomstig uit de voormalige collectie van architect en schilder Job Hansen (1899-1960), een vriend van Werkman. Zo werd postuum gestand gedaan aan de wens van Hansen – en de verplichting die dochter Caty Hansen jegens haar vader voelde – ze als groep te waarborgen. De expositie omvat verder druksels uit alle fasen van Werkmans kunstenaarschap. De collectie Van Toledo geeft dan ook een representatief beeld van Werkmans artistieke ontwikkeling.


Met de tentoonstelling en de uitgave Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem wil Museum Belvédère de aandacht vestigen op een bijzondere Werkman-collectie, maar ook op de betekenis die gepassioneerd particulier collectioneren kan hebben voor musea. Tevens vormt ze een eerbetoon aan de kunstenaar die zijn persoonlijke vrijheid vond in zijn werk en uiteindelijk vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog bij Bakkeveen werd gefusilleerd.