Winkelmand totaal: € 0,00 Bekijk winkelmand

€ 15,00

Beschikbaar

product beschrijving

Geboren in het vermogende milieu van Friese adel en patriciaat, lag een loopbaan als kunstenares niet voor de hand. Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) werd beknot door de conventies van haar tijd, klasse en sekse maar vocht zich desondanks vrij. In haar lange loopbaan creëerde ze een even omvangrijk als veelzijdig oeuvre dat olieverfschilderijen, aquarellen, grafiek en werken op papier omvat.

Bij de expositie Stoeien met de muzen (9 april t/m 21 augustus 2022) is de gelijknamige en rijk geïllustreerde catalogus verschenen met teksten van Susan van den Berg (1973-2023) en Jolande Withuis (1949), de biograaf van de kunstenares. Er is ook een tekst van Jeanne Bieruma Oosting zelf in opgenomen, waarin ze een toelichting geeft op haar eigen werk en tevens vertelt over diverse grafische technieken. Het artikel is eerder gepubliceerd in het kunsttijdschrift Phoenix in 1947. De uitgave heeft tweemaal een herdruk gehad. De derde - licht gewijzigde - druk, is verschenen in 2024.

Concept, samenstelling en beeldredactie: Susan van den Berg
Tekst: Susan van den Berg, Jolande Withuis
Taal: Nederlands
Vormgeving: Gert Jan Slagter