Zomer in Belvédère tentoonstelling 2023



Zomer in Belvédère 

Voor de tentoonstellingen tijdens zomer in belvédère (17 juni t/m 24 september) geldt een toeslag van €2,00 

REGENERATE: Noorderlicht Internationaal Foto Festival 

 

17 juni – 24 september 2023 

 

Op 17 juni 2023 start het Noorderlicht Internationaal Foto Festival 2023 in Museum Belvédère. Onder de overkoepelende titel REGENERATE zijn op verschillende locaties in Friesland en Groningen tot en met 6 januari 2024 verschillende tentoonstellingen te zien.

Met REGENERATE als thema, brengen het Noorderlicht Foto Festival en Museum Belvédère werken samen van fotografen en andere lens based beeldmakers, die zich bezig houden met actuele ontwikkelingen en veranderingen in de samenleving. Deze beeldmakers delen hun verlangen naar een nieuwe wereld en onderzoeken de stappen die daartoe gezet moeten worden.

REGENERATE gaat over het herstellen en opnieuw smeden van de relaties tussen mensen en de wereld waarin zij leven.

Waar velen in de wereld van vandaag een gevoel ervaren ontheemd te zijn, brengt het Noorderlicht Foto Festival een mogelijke nieuwe wereld in beeld – een wereld waarin mens, dieren en natuur naast elkaar existeren binnen een harmonieus ecosysteem.

Het Noorderlicht Foto Festival richt zich op het gehele spectrum van het beeld, zowel analoog als digitaal: met fotografie en video als vertrekpunt worden daarnaast ook door de computer gegenereerde beelden getoond, waaronder:

virtual, mixed en augmented reality, installaties, projecties en mappings. Met deze keuzes wil Noorderlicht recht doen aan het pluriforme karakter van de hedendaagse beeldcultuur.



Zomer in Belvédère 

Voor de tentoonstellingen tijdens zomer in belvédère (17 juni t/m 24 september) geldt een toeslag van €2,00 

Tames Oud - Eiland van verlangen 

17 juni - 24 september 
(4 kamers westvleugel)

17 juni - 23 oktober (Cultuur-Historisch Museum Sorgdrager te Hollum)

 

Eiland van verlangen is een tentoonstellingstweeluik dat te zien is in het Cultuur-Historisch Museum Sorgdrager te Hollum, Ameland (17 juni t/m 23 oktober) en in Museum Belvédère (17 juni t/m 24 september).

 

Tames Oud (1895-1953) werd op Ameland geboren en is een van meest eigenzinnige kunstenaars die Friesland heeft voortgebracht. Zo was hij niet alleen beeldend kunstenaar, maar ook zeeman, sjouwer, glasblazer, decoratieschilder, bokser, wielrenner, uitvinder en kroegbaas.

In 1920 vestigde Oud zich in België. Hij doorliep de Academie voor Schone Kunsten te Brussel en vond in de kunsten zijn eerste roeping.

 

In 1938 vestigde Tames Oud zich in Den Haag waar de havens van Scheveningen een belangrijk thema werd. In zijn werk liet hij zich sterk inspireren door Vlaamse pointillisten en expressionisten, maar het behield altijd een eigen karakter.

Zowel in zijn schilderijen, grafiek als tekeningen zocht Oud naar krachtige, eenvoudige vormen en koos hij onderwerpen uit het dagelijkse bestaan van boeren en vissers. De herinneringen aan zijn eiland van herkomst bleven daarbij altijd een rol spelen.

 

De tentoonstelling op Ameland is te zien van 17 juni t/m 23 oktober en concentreert zich op schilderijen en werken op papier die een relatie onderhouden met het eiland. De tentoonstelling in Museum Belvédère zal zich vooral richten op de werken met een Vlaamse en Hollandse connectie.

Dirk van Ginkel schreef een recensie over Tames Oud - Eiland van verlangen in de Leeuwarder Courant. U leest de resensie hier:  LC Tames Oud


Nieuwe catalogus!

 

De rijk geïllustreerde publicatie ‘Tames Oud – Eiland van verlangen’ is verschenen bij de gelijknamige overzichtstentoonstelling in Museum Belvédère (17 juni 2023 t/m 24 september 2023) en in het Cultuur-Historisch Museum Sorgdrager, van de Stichting Amelander Musea (17 juni 2023 t/m 23 oktober 2023).

Met teksten van Gitte Burgman en een voorwoord van Han Steenbruggen.

 

bekijk de catalogus

Met dank aan

 

De overzichtstentoonstelling en de catalogus konden worden gerealiseerd dankzij FB Oranjewoud, Boersma-Adema Stichting, de Ottema-Kingma Stichting, Stichting Gifted Art en de Stichting Amelander Musea.


 

Giorgio Morandi - Stilleven (1955) schenking Ted de Boer en Rob Sarck

Giorgio Morandi | Nederland  

schilderijen van Giorgio Morandi in Nederlandse collecties

 

17 juni t/m 24 september 2023 (2 kamers westvleugel)

 

De presentatie Giorgio Morandi en Nederland is een vervolg op de succesvolle tentoonstelling Giorgio Morandi en Bologna uit 2018. De presentatie wordt georganiseerd in het kader van de actie Buitenkans, uitgeschreven en ondersteund door de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation.

De tentoonstelling Giorgio Morandi en Bologna, bestond voornamelijk uit schilderijen van buitenlandse musea. In de nieuwe expositie ligt de nadruk op de schilderijen van Morandi in Nederlands museaal en particulier bezit. Aanleiding voor de presentatie is de schenking  van een van Morandi’s topstukken aan Museum Belvédère door een Nederlandse verzamelaar. Precies 5 jaar na dato volgt nu deze bijzondere epiloog.

'Buitenkans' bruiklenen

 

In een kamer van de westvleugel toont het museum schilderijen van de Italiaanse stilleven schilder uit verschillende Nederlandse collecties,

waaronder bruiklenen van het Stedelijk Museum te Amsterdam, Kunstmuseum Den Haag, Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam, Fondation Custodia te Parijs en twee particulieren.

 
Giorgio Morandi - Bloemen in een gestreepte vaas (ca. 1950), bruikleen Fondation Custodia 

Inspiratiebron

 

Daarnaast is Morandi een favoriete schilder van veel kunstenaars vertegenwoordigd in de vaste collectie. In een andere museumkamer zal dan ook werk komen te hangen van Nederlandse kunstenaars die zich op Morandi inspireerden.

Onder wie Willem Minderman, Ed Dukkers, Willem van Althuis, Agnes van Gelder, Jet van Oosten, Ada Duker en Christiaan Kuitwaard.

 

 
Jet van Oosten - z.t  (2012-2013)

Giorgio Morandi

Giorgio Morandi (1890-1964) woonde en werkte in Bologna, de stad die hij tijdens zijn leven zelden zou verlaten. In zijn werk concentreerde hij zich op eenvoudige landschappen en alledaagse stilleven-objecten. Omstreeks het midden van de jaren dertig ontwikkelt hij de voor hem karakteristieke stijl, waarin hij gegroepeerde flessen, vaasjes en potjes – objecten uit zijn directe omgeving – vastlegt met losse penseelvegen in zachte, harmoniërende kleuren.

Door het veronachtzamen van contouren en door gebruik te maken van verwante kleurschakeringen laat hij vlakken in elkaar vervloeien, betrekt hij voor- en achtergrond op elkaar en stelt hij het observeren op de proef. Zijn vormen en vormconstructies ontstaan uiteindelijk bij de gratie van licht-schaduw, positief-negatief en vorm-tegenvorm.

 
Giorgio Morandi - Stilleven (1947-1948) bruikleen Boijmans van Beuningen 

De sobere – bijna naïeve – wijze waarop Morandi de stilleven-vormen definieert en tonaal met elkaar verbindt, verleent zijn schilderijen hun grote intimiteit, kwetsbaarheid en rust. Morandi vindt zijn inspiratie in de realiteit, maar zijn benadering is sterk gericht op de formele aspecten van kleur, vorm, vlak en hun onderlinge verhouding. Zijn werk kan het best worden omschreven als poëtisch expressionisme.

Documentairefilm 

 

In deze documentairefilm over Morandi en Nederland - schilderijen van Giorgio Morandi in Nederlandse collecties bezoeken documentairemakers Albert Jensma en Jan Bensliman het Kunstmuseum in Den Haag, waar één van onze Morandi bruiklenen vandaan komt. Ze spraken er Doede Hardeman, Hoofd Collecties en blikken terug op de allereerste tentoonstelling van Morandi die plaatsvond in Nederland, in het Kunstmuseum. 

Ook komen kunstenaar Christiaan Kuitwaard en directeur Han Steenbruggen aan het woord én er wordt een bijzonder kijkje achter de schermen gegeven tijdens de opbouw van Morandi en Nederland. 


Nieuwe catalogus!

 

De rijk geïllustreerde publicatie ‘Giorgio Morandi | Nederland - schilderijen van Giorgio Morandi in Nederlandse collecties’ is verschenen bij de gelijknamige tentoonstelling.

Met teksten van Agnes van Gelder en Han Steenbruggen, tevens de samensteller van de publicatie. De catalogus heeft een stofomslag en is speciaal gebonden met een groene cahiersteek.

 

bekijk de catalogus

Met dank aan

 

Het project werd gerealiseerd in het kader van 'Buitenkans', een door de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation geïnitieerde actie om musea in staat te stellen presentaties te realiseren rond belangrijke bruiklenen uit andere openbare collecties in Nederland.

De twee gehoneerde projecten van Museum Rembrandthuis en Museum Belvédère werden mogelijk gemaakt dankzij steun van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. 


Theo de Feyter -

Herinneringen aan het Tripgemaal 

 

17 juni t/m 24 september (1 kamer westvleugel) 

 

Verscholen in Friesland, vlakbij natuurgebied De Deelen staat sinds 1876 Het Tripgemaal, de bakermat van Museum Belvédère. Dit gerestaureerde gemaal, gelegen in Gersloot was lange tijd de uitvalsbasis van Thom Mercuur (1940-2016), oprichter en directeur van het eerste uur van Museum Belvédère. Onder zijn bezielende leiding was Het Tripgemaal opgedragen aan kunst, veenarbeiders en Ferdinand Domela Nieuwenhuis.

Op uitnodiging van Jort en Miriam Mercuur verbleef beeldend kunstenaar Theo de Feyter in de nazomer van 2022 enkele weken in het Tripgemaal. Daar legde hij in vele tekeningen zijn indrukken vast van de ruimte en vele objecten die Thom Mercuur er tot aan zijn overlijden in 2016 samenbracht. De tekeningen markeren het afscheid van een lange periode waarin het Tripgemaal expositieruimte was en een ontmoetingsplek van kunstenaars, verzamelaars en vrienden.

 


Rob Voerman - Ferropolis

 

17 juni t/m 24 september (1 kamer westvleugel en Museumpark)

 

In het Museumpark van Museum Belvédère zijn drie installaties van de Nederlandse beeldhouwer en installatiekunstenaar Rob Voerman (1966) te zien. Tegelijkertijd is er in de westvleugel een kleinere kamerpresentatie die zowel uit grafisch werk, sculpturen als foto’s bestaat.

In het Museumpark zijn het veelal stalen beelden gecombineerd met gekleurd glas en een grotere kunst-installatie die voor bezoekers is te betreden.

De monumentale architectonische constructies, beelden, fijnzinnige tekeningen en geënsceneerde foto’s van Rob Voerman zijn verontrustend en verleidelijk tegelijk. Ze schetsen een perfect gebouwde, utopische wereld met apocalyptische trekjes. Een wereld die voortwoekert maar ook beschermt, een wereld die kapot is gegaan maar ook weer uit zijn as herrijst.

 

Daarnaast bezit Voermans werk een belangrijk kritisch component: het centrale perspectief in zijn werk is het zoeken naar alternatieven, meer en andere zienswijzen.

Op die manier vervullen Voermans werken naast een esthetische ook altijd een imaginaire wereld.