Winkelmand totaal: € 0,00 Bekijk winkelmand

€ 25,00

Beschikbaar

product beschrijving

Tames Oud (1895-1953) werd op Ameland geboren en is een van de meest eigenzinnige kunstenaars die Friesland heeft voortgebracht. Zo was hij niet alleen beeldend kunstenaar, maar ook zeeman, sjouwer, glasblazer, decoratieschilder, bokser, wielrenner, uitvinder en kroegbaas. In 1920 vestigde Oud zich in België. Hij doorliep de Academie voor Schone Kunsten te Brussel en vond in de kunsten zijn eerste roeping.

In 1938 vestigde Tames Oud zich in Den Haag waar de havens van Scheveningen een belangrijk thema werd. In zijn werk liet hij zich sterk inspireren door Vlaamse pointillisten en expressionisten, maar het behield altijd een eigen karakter. Zowel in zijn schilderijen, grafiek als tekeningen zocht Oud naar krachtige, eenvoudige vormen en koos hij onderwerpen uit het dagelijkse bestaan van boeren en vissers. De herinneringen aan zijn eiland van herkomst bleven daarbij altijd een rol spelen.

De publicatie ‘Tames Oud – Eiland van verlangen’ is verschenen bij de gelijknamige overzichtstentoonstelling in Museum Belvédère (17 juni 2023 t/m 24 september 2023) en in het Cultuur-Historisch Museum Sorgdrager, van de Stichting Amelander Musea (17 juni 2023 t/m 23 oktober 2023). Tentoonstelling en boek konden worden gerealiseerd dankzij FB Oranjewoud, Boersma-Adema Stichting, de Ottema-Kingma Stichting, Stichting Gifted Art en de Stichting Amelander Musea.

ISBN: 978 94 6471 123 3
Samenstelling: Han Steenbruggen
Tekst: Gitte Brugman
Taal: Nederlands
Vormgeving: Gert Jan Slagter
Afwerking: genaaid gebonden in hard cover
Formaat: 240 x 290 mm
Omvang: 95 pagina’s

In samenwerking met Uitgeverij Noordboek.