Oranjewoud, 11 oktober 2024
In de zomer van 2012 presenteerde Museum Belvédère de tentoonstelling Auke de Vries - Beelden en tekeningen. De sculptuur After the Rain (2001) werd ten tijde van de tentoonstelling op het dak van Museum Belvédère getoond. Twaalf jaar later is het beeld van Auke de Vries (1937) overgedragen aan Museum Belvédère door de P.W. Janssen's Friesche Stichting.
De P.W. Janssen’s Friesche Stichting stimuleert cultuur, maatschappij en welzijn door diverse projecten en initiatieven financieel te ondersteunen. Bij de gelegenheid van het afscheid van Bram van der Werf, de secretaris/penningmeester, stelde de stichting voor om hem als afscheidscadeau een kunstwerk in de openbare ruimte aan te bieden. Museum Belvédère initieerde het kunstwerk After the Rain, wat in 2012 zo’n groot succes was. De stichting ging akkoord en het kunstwerk zal voor onbepaalde tijd op het dak van Museum Belvédère te zien zijn.
26 t/m 29 september 2024
Oranjewoud, 30 september 2024 – Vier enerverende dagen resulteerden in de succesvolste kunstbeurs die Museum Belvédère tot nog toe organiseerde. Tijdens de zesde editie van Art Noord bezochten 2.800 het museum en de 17 deelnemende galerieën en kunsthandels.
Art Noord presenteert zich al jaren als laagdrempelige beurs voor moderne en eigentijdse kunst, waarbij het accent ligt op het Noord-Nederlandse aanbod. Dit jaar werden topstukken verkocht van onder anderen Hendrik Werkman, Wobbe Alkema, Gerrit Benner, Jochem Hamstra en werken van jonge kunstenaars als Klaske Bootsma en Renze Dijkema.
Art Noord VI geeft alle aanleiding voor een zevende editie in 2025!
Oranjewoud, 21 juni 2024
Op 21 juni 2024 reikt Stichting het ZP Fonds voor de tweede keer de Zoltin Peeter-prijs gaan uit, dit keer aan beeldend kunstenaar Hans Hoekstra (1983), in Museum Belvédère. Van 22 juni t/m 22 september is de prijswinnaar met een kamerpresentatie te zien in Museum Belvédère. In deze tentoonstelling, Hans Hoekstra - vanuit mijn venster toont de kunstenaar een serie tekeningen en wat kleinere schilderijen waarin hij vooral oog heeft voor het alledaagse, onnadrukkelijke, onaanzienlijke en onopvallende.
Stichting het ZP Fonds
Kort voor zijn verscheiden heeft beeldend kunstenaar Zoltin Peeter (1942-2019) Stichting het ZP Fonds opgericht, met als doel om periodiek uit haar vermogen een geldprijs uit te reiken aan een beeldend kunstenaar. De jury hanteert geen specifiek uitgangspunt, vooringenomen idee of bepaalde ideologie, maar selecteert op beeldende kwaliteit. De prijs wordt bij voorkeur toegekend als donderslag bij heldere hemel.
Oranjewoud, 31 mei t/m 2 juni 2024
Museum Belvédère zal tijdens Oranjewoud Festival tussen 31 mei en 2 juni als geheel geïntegreerd worden in het veelzijdige muziekfestival. Tussen 10.00 en 17.00 uur vormt het museum het epicentrum van de Expedition Zone, de avontuurlijke programmalijn van het festival, met naast de tentoonstelling Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Beyond Heaven and Earth een aantal korte concerten in het Museumcafé en interactieve geluidskunst in de westvleugel.
Muziek van beeldend kunstenaar én componist Čiurlionis
De beleving van de tentoonstelling Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Beyond Heaven and Earth wordt door de samenwerking met het festival een totaalervaring. Muziek die gecomponeerd is door dubbeltalent Čiurlionis (1875-1911) zal tijdens de festivaldagen in het Museumcafé van Museum Belvédère worden gespeeld door het Vilnius String Quartet en pianist Rokas Zubovas, de achterkleinzoon van Čiurlionis.
Afbeeldingen: Foppe Schut, Lucas Kemper, Cor Pot
Vilnius String Quartet
Componist Čiurlionis: Pianowerken Rokas Zubovas
Atlas Solisten
Toonzetters Ensemble
Vilnius String Quartet
Lecture Recital Rokas Zubovas & Charris Efthimiou
Oranjewoud, 28 mei 2024
De Ottema-Kingma Stichting (OKS) heeft van de erven van Tames Oud vier belangrijke schilderijen kunnen verwerven en in langdurig bruikleen geschonken aan Museum Belvédère. De werken maakten in de zomer 2023 deel uit van de tentoonstelling Tames Oud – Eiland van verlangen die in Museum Belvédère te zien was en konden dankzij bemiddeling van het museum worden aangekocht.
Tames Oud (1895-1953) werd te Ameland geboren, trok op jonge leeftijd naar Brussel om aan de Koninklijke Academie te studeren. Na zijn opleiding bleef hij tot aan 1938 in België wonen en werken, daarna vestigde hij zich in Den Haag. In zijn werk liet hij alle academische principes los en zocht hij aansluiting bij het eigentijds modernisme van Vlaamse expressionisten als Constant Permeke en Frits van den Berghe.
Herinneringen aan zijn eiland van herkomst klinken in veel van zijn schilderijen door, zoals ook in de vier door de Ottema-Kingma Stichting verworven schilderijen. Twee ervan zijn geschilderd in donkere tinten, verwant aan het Vlaams expressionisme, de andere twee met een lichter palet. Tezamen geven ze een goed beeld van de artistieke ontwikkeling van een van de meest eigenzinnige in Fryslân geboren kunstenaars.
Deze vier schilderijen betekenen een waardevolle aanvulling op de collectie van Museum Belvédère, maar ook op de groep werken die voorheen tot de collectie van Thom Mercuur behoorden, thans eigendom van de OKS en als bruikleen ondergebracht bij het museum.
Oranjewoud - 23 februari 2024
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Beyond Heaven and Earth t/m 9 juni 2024
Vrijdag 23 februari is de tentoonstelling Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Beyond Heaven and Earth geopend door Han Steenbruggen, directeur Museum Belvédère, Arno Brok, Commissaris van de Koning en Neilas Tankevičius, de ambassadeur van Litouwen in Nederland.
Dit is de eerste keer dat er in Nederland een solotentoonstelling gewijd wordt aan de belangrijkste Litouwse componist en kunstenaar, en speciaal voor deze gelegenheid kwam de ambassadeur, de honorair consuls van Litouwen in Nederland en afgevaardigden van de Litouwse regering naar Museum Belvédère.
Tijdens de opening werd er Džiugas kaas uit Litouwen geserveerd en het Martini Kwartet, bestaande uit Renata Dzihasova, viool, Tlamatini Cruz, viool, Niek de Boer, altviool en Gábor Béres, cello van het Prins Claus Conservatorium in Groningen, speelde muziek van Čiurlionis.
Een speciale dank gaat uit naar de directeur en conservators van het M.K. Čiurlionis Museum of Art in Kaunas die geholpen hebben met de inrichting van de tentoonstelling.
Foto's: Cor Pot
Aanwezigen o.a.:
Het bestuur van Museum Belvédère, Han Steenbruggen, algemeen directeur, Corrie Oerlemans, zakelijk directeur, Arno Brok, Commissaris van de Koning, Gerrie Rozema, wethouder, Sybrig Sytsma, locoburgemeester van Heerenveen, Neilas Tankevičius, de ambassadeur van Litouwen in Nederland, afgevaardigden en honorair consuls van de Ambassade en de regering van Litouwen in Nederland, de directeur en conservators van het M.K. Čiurlionis National Museum of Art in Kaunas en schrijver Jan Brokken.
26 oktober 2023
Ter gelegenheid van haar 140-jarig bestaan heeft de Vereniging Rembrandt een stemactie opgezet met de meest geliefde kunstwerken die zij sinds 1883 heeft helpen verzamelen voor Nederland. Het werk met de meeste stemmen komt op de Rembrandtkaart 2024 te staan, de pas waarmee haar leden vrije toegang hebben tot 125+ musea door heel Nederland. Sneeuwlandschap met sloot van Jan Mankes is de inzending van Museum Belvédère.
Vijftig musea nomineerden een gesteunde aanwinst voor de stemactie en uit al die inzendingen kozen bijna 5500 stemmers hun favoriet. Met een merendeel van 810 stemmen won Sneeuwlandschap met sloot!
Geen Vermeer, Rembrandt of Van Gogh, maar Jan Mankes is de grote winnaar van de stemactie van de Vereniging Rembrandt.
Jan Mankes (1889 - 1920) - Sneeuwlandschap met sloot (1913) is in 2011 aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Ottema Kingma Stichting.
Het schilderij is t/m 11 februari 2024 te zien in de tentoonstelling Zoltin Peeter - Voorbij de Noord.
2 oktober 2023
Museum Belvédère kijkt terug op een succesvolle 5e editie van de kunstbeurs Art Noord, die van 28 september t/m 1 oktober in het museum gehouden werd. Een record aantal van 2500 mensen bezochten de vierdaagse beurs waar 17 galerieën zich presenteerden en ook onze eigen dependance AFSLAG BLV een stand had.
In het weekend organiseerde het museum extra activiteiten als interviews en rondleidingen. Gedurende alle dagen maakte kunstenaar Esther IJssels een interactief kunstwerk, samen met de bezoekers van de beurs. De resultaten van dit interactieve tekenproject is te zien in de tentoonstelling Zoltin Peeter - Voorbij de Noord (7 oktober t/m 4 februari 2024) Foto's: Kim Nieborg.
Oranjewoud - 22 augustus 2023
Per 22 augustus 2023 neemt onze bestuursvoorzitter Evert-Jan Rotshuizen na acht jaar voorzitterschap afscheid van Museum Belvédère. Zijn opvolger Seerp Leistra treedt per 22 augustus 2023 aan als nieuwe bestuursvoorzitter.
Leistra (1956) nam vorig jaar afscheid als partner van Boer & Croon Management BV, waaraan hij twintig jaar verbonden was. Hij vervulde en vervult meerdere bestuursfuncties in de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe. Leistra heeft een warme belangstelling voor cultuur en was al vaste bezoeker en vriend van Museum Belvédère. Het museum meent in hem de ideale opvolger gevonden te hebben van Evert-Jan Rotshuizen, die zijn twee bestuurstermijnen van vier jaar als voorzitter heeft afgerond.
Evert-Jan Rotshuizen
Rotshuizen werd in 2015 benoemd en loodste het museum, met bestuur en staf, door een moeilijke financiële periode. Het is mede aan zijn inzet te danken dat het museum sinds 2018 structurele steun ontvangt van de gemeente Heerenveen.
Ook zorgde hij ervoor dat het museum is opgenomen in de vierjarige Subsidieregeling Museum Kunstinfrastructuur Fryslân (2021-2024), vanuit de provincie Fryslân. Daarmee werd een stabiele basis gelegd voor de toekomst. Hij was in 2018 initiatiefnemer van het creëren van de dependance Afslag BLV in het centrum van Heerenveen als plek waar jonge kunstenaars hun werk tonen.
29 juni t/m 28 oktober 2023
Tot en met 28 oktober zijn de monumentale, expressieve composities van Jan Roos (1951) te zien in het Groningse ziekenhuis. In aansluiting op veel Europese generatiegenoten ontwikkelde Jan Roos in de jaren tachtig een neo-expressionistische wijze van werken. Deze internationale stijl verbond hij met een sterke voorkeur voor lokale onderwerpen: de havengebieden van zijn woonplaats Harlingen. Op de scheidslijn tussen de havenstad en de zee vond hij sindsdien voortdurend inspiratie.
Niet zozeer het uitzicht op zee vormt het onderwerp van de schilderingen van Jan Roos, maar alles dat verbonden is met de haven. Zelf verklaart hij over zijn vaste onderwerp: ‘Het is voor mij een geruststellende gedachte dat die haven er altijd is. Ik heb er geen behoefte aan de zee op te gaan. Ik voel me prettig op het uiterste randje.’
Oranjewoud - Pinksterweekend 26 t/m 29 mei 2023
Tijdens de elfde editie van Oranjewoud Festival zal Museum Belvédère als geheel geïntegreerd worden in het veelzijdige, vierdaagse evenement. Een belangrijk deel van de Expedition Zone, de avontuurlijke programmalijn van het festival, vindt plaats in en om het Museum.
De beleving van de hoofdtentoonstelling Als de Dood en de tentoonstelling 8 Friese Kunstenaars wordt door de samenwerking met het festival een unieke ervaring; het raakvlak van beeldende kunst en muziek zal op tal van manieren worden geëxploreerd.
Museum Belvédère zal van 27 t/m 29 mei tussen 10.00 en 17.00 uur het epicentrum vormen van de Expedition Zone, met een collectie installaties, presentaties en performances in en rondom het museumgebouw die de muzikale ervaring prikkelen.
Na 17.00 uur is het Museum decor voor losse voorstellingen.
De complete programmering in en om het museum is te bezoeken met de Dagkaart Expedition Zone of een toegangskaart voor het museum à € 14,00 (de Museumkaart is ook geldig). Dit is inclusief toegang tot Festivalhart De Proeftuin en de Family Zone.
Buiten openingstijden biedt Museum Belvédère plaats aan een aantal avondconcerten in het Museumcafé. Hiervoor moet apart een kaartje worden gekocht.
Recensies Oranjewoud Festival 2023: Volkskrant, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant
Oranjewoud - 6 april 2023
We hebben door de jaren heen al veel schrijvers mogen ontvangen in Museum Belvédère die te gast waren bij de Stichting Literaire activiteiten Heerenveen (SLAH).
Op donderdagavond 6 april sloot Oek de Jong het seizoen af als allerlaatste schrijver te gast in Museum Belvédère. De SLAH avonden zullen vanaf nu gehouden worden in het Posthuis Theater.
Oranjewoud, vrijdag 24 maart 2023
Het door Museum Belvédère aangekochte schilderij Tuelgarden – Myggenas (z.j.) van Sámal Joensen-Mikines (1906-1979) is officieel gepresenteerd door inhoudelijk directeur Han Steenbruggen, in het bijzijn van Commissaris van de Koning Arno Brok, Wethouder Cultuur van de gemeente Heerenveen Hedwich Rinkes en genodigden.
Museum Belvédère heeft een grote tentoonstelling in voorbereiding van Sámal Joensen Mikines, die in de zomer van 2025 te zien zal zijn.
In de aanloop naar die tentoonstelling wist het museum dit belangrijke schilderij van zijn hand te verwerven. Een in thema en stijl kenmerkend schilderij binnen zijn oeuvre.
Sámal Joensen Mikines werd geboren op en vernoemd naar het eiland Mykines, dat deel uitmaakt van de eilandengroep Faeroër in de Atlantische Oceaan. Het weerbarstige landschap, de kuststreken en de zee van de archipel werden zijn grote onderwerpen. Ver van de grote kunstcentra ontwikkelde Mikines een expressionistische wijze van schilderen, waarbij hij een grote aandacht aan de dag legde voor atmosfeer, licht en kleur.
Mikines geldt als de belangrijkste kunstenaar van de Faeroër eilanden. Zijn werk is ruim vertegenwoordigd in het National Museum of Modern Art te Thorshavn en in meerdere musea in Denemarken.
Oranjewoud, 17 juni t/m 24 september 2023
Museum Belvédère is samen met Museum Rembrandthuis uitgekozen voor de actie ‘Buitenkans’, een door de Turing Foundation en Vereniging Rembrandt geïnitieerd project, waarbij musea werden uitgenodigd een presentatie te bedenken rond één of meer beeldbepalende kunstwerken uit een ander Nederlands museum.
Uit de zestien inzendingen werden de plannen van Museum Rembrandthuis en Museum Belvédère geselecteerd als het meest haalbaar en aansprekend. Het doel van de actie 'Buitenkans' is de rijkdom van het Nederlands openbaar kunstbezit te laten zien en het bruikleenverkeer tussen musea te stimuleren.
Morandi’s in Nederlands bezit
Het schilderij Natura Morta (1955) van de Italiaanse stillevenschilder Giorgio Morandi (1890-1964), dat Museum Belvédère in 2018 kreeg geschonken ten tijde van de tentoonstelling Morandi en Bologna, is het uitgangspunt van onze presentatie Morandi en Nederland (17 juni t/m 24 september 2023).
Met de prachtige ‘buitenkans’ bruiklenen van o.a. Kunstmuseum, Museum Boijmans van Beuningen en Stedelijk geven we vijf jaar na dato een vervolg aan deze succesvolle tentoonstelling.
11 april 2023
Voor Museum Belvédère in Oranjewoud zijn wij op zoek naar een voorzitter van het bestuur. Museum Belvédère werd in 2004 opgericht en groeide in een bestek van negentien jaar uit tot een van de belangrijkste cultuur-toeristische trekpleisters van Noord-Nederland.
Het museum concentreert zich in de eerste plaats op moderne en eigentijdse kunst uit Fryslân en het noorden van Nederland en laat de relatie zien met kunst van geestverwanten uit Nederland en Europa. Volgens dat uitgangspunt heeft het museum in de afgelopen negentien jaar een imposante kunstcollectie weten op te bouwen die zich landelijk onderscheidt en organiseerde het tentoonstellingen met een Fries, nationaal en internationaal karakter. Met gemiddeld 45.000 bezoekers per jaar behoort het museum tot de best bezochte kunstmusea in Noord-Nederland.
8 februari 2023
Wij zijn ontredderd en diep bedroefd door het overlijden van onze Susan van den Berg (1973-2023). Vanaf de oprichting van Museum Belvédère in 2004 was ze bij het museum betrokken, vanuit haar vriendschap met Thom Mercuur en haar warme belangstelling voor Friese beeldende kunst.
In 2010 trad Susan toe tot ons team als medewerker pr-marketing. Buiten haar reguliere taken verzorgde ze de monografieën over Willem van Althuis en Sjoerd de Vries en schreef ze het boek Frysk – 100 jaar schilderkunst in Friesland en werkte ze actief mee aan het museumtijdschrift MB. En Dankzij de financiële steun van de provincie Fryslân kon het museum het personeelsbestand uitbreiden en Susan aanstellen als conservator.
In die voor haar droomfunctie maakte ze tentoonstellingen van Jeanne Bieruma Oosting en Jochem Hamstra en schreef ze voor beide exposities de begeleidende catalogus. Susan werkte mee aan de komende tentoonstelling Als de Dood en bereidde het boek voor dat zou moeten verschijnen bij de tentoonstelling Tames Oud, een dubbelexpositie in Museum Belvédère en de Amelander Musea.
In een klein team dat zo op elkaar ingespeeld is, laat ze een enorme leegte achter. We hadden nog vele plannen…
We zullen haar betrokkenheid, kennis en vriendschap enorm missen en wensen haar partner Huub en haar familie alle sterkte.
Team Belvédère
Arnolda Adelaar, Nico Gijsbers, Corrie Oerlemans, Albert Oost, Neline Ravesloot, Han Steenbruggen
En onze externe krachten
Dirkje Bouma (Boekhouding), René van der Meulen (Museumcafé), Gert Jan Slagter (Vormgeving)
Ter herinnering aan Susan van den Berg
Via de digitale gedenkplaats Memori kunt u een kaarsje voor Susan aansteken, een herinnering delen of een condoleance schrijven. Alle reacties zijn welkom.
Ter herinnering aan Susan van den Berg | Memori.nl
De Laatste Bladzijde door Oscar van Gelderen in NRC:
Susan van den Berg (1973-2023): een levenslange liefde voor Friese kunst
31 december 2022
Wij luiden het nieuwe jaar feestelijk in met onze 1000ste én 1001ste Vriend! In 2004 mochten we onze eerste Vriend verwelkomen en 18 jaar later passeren we de 1000 grens met Sanders aanmelding als Vriend én het Cadeau Vriendenlidmaatschap voor zijn ouders.
Sander en zijn vrouw Sofie wonen in België maar zijn vaak in Friesland te vinden, waar Sander is opgegroeid en waar zijn familie nog altijd woont. Een familiebezoek wordt vaak gecombineerd met een bezoek aan Museum Belvédère, wat voor Sander voelt als thuiskomen: “terugkomen naar de kunstwerken waar je een band mee hebt opgebouwd.” Zijn band met Belvédère gaat terug tot aan de bouw van het gebouw: “Tijdens de bouw van het museum heb ik een klein stukje basaltsteen meegenomen...”
Toevallig is Sanders vader een achterneef van kunstenaar Sjoerd de Vries, die samen met oprichter Thom Mercuur en Boele Bregman droomden van een thuishaven voor Friese kunst. Hij heeft dan ook zijn ouders het Vriendenlidmaatschap cadeau gegeven zodat zij ook onbeperkt kunnen genieten van onder anderen de werken van hun familielid.
We zijn al onze Vrienden enorm dankbaar! Mede dankzij hun financiële steun kunnen wij de tentoonstellingen en publicaties maken waar wij en hopelijk ook ons publiek zoveel plezier aan beleven! Wilt u ook Vriend worden van Museum Belvédère? U kunt zich hier aanmelden: Vriend worden. In ruil voor uw financiële steun ontvangt u onder anderen 3x per jaar het museumtijdschrift MB en heeft u altijd gratis entree voor u en een introducé.
Wij proosten op onze 1001 Vrienden en wensen u een kunstzinnig 2023!
10 oktober 2022
Museum Belvédère kijkt terug op een succesvolle 4e editie van de kunstbeurs Art Noord, die van 6 t/m 9 oktober in het museum gehouden werd. Ruim 1.800 mensen bezochten de vierdaagse beurs waar 17 galerieën zich presenteerden en ook onze eigen dependance AFSLAG BLV een stand had. In het weekend organiseerde het museum extra activiteiten als interviews en lezingen. Gedurende alle dagen waren er live tekensessies van kunstenaars Christiaan Kuitwaard en Gosse Koopmans. De resultaten van deze Duelportretten worden tot en met 4 december in het museum getoond. Foto's: Marcdefotograaf.
5 oktober 2022
Op woensdag 5 oktober opende kunstbeurs Art Noord en overhandigde directeur Han Steenbruggen het eerste exemplaar van het collectieboek Verzamelde Werken van Museum Belvédère aan wethouder Cultuur en Economische Zaken Hedwich Rinkes van Heerenveen. Kunstbeurs Art Noord is de enige museale kunstbeurs van Nederland en vindt plaats van donderdag 6 oktober t/m zondag 9 oktober in Museum Belvédère in Heerenveen.
Wat ooit begon met een verzameling bruiklenen, groeide uit tot een omvangrijke museumcollectie. Met meer dan 300 afbeeldingen en een volledige lijst van kunstobjecten, geeft het omvangrijke collectieboek ‘Verzamelde Werken’ inzicht in het verzamelbeleid van Museum Belvédère.
Met de verzameling kunstwerken die Thom Mercuur (1940-2016) in de oprichtingsfase bijeen bracht als inhoudelijk geweten, heeft het museum in de jaren die volgden na de opening in 2004, zijn grenzen verlegd. Inmiddels omvat de collectie zo’n 800 schilderijen, 1000 werken op papier en iets meer dan 100 andersoortige kunstobjecten. Het lijvige boekwerk is te koop in het museum.
Foto: Marc de fotograaf.
7 mei t/m 25 september 2022 in en om Museum Belvédère
Steunt Museum Belvédère de boeren, of is de lange lijn strobalen buiten het gebouw onderdeel van een tentoonstelling? En bekijk je een baal van raaigras in het landschap anders dan in een museumzaal? Oogst is het nieuwste en actuele werk van beeldend kunstenaar Merijn Vrij (1971).
In het kader van de manifestatie Stroomopwaarts deed hij onderzoek naar de geschiedenis en ontwikkeling van het landschap in Zuidoost Friesland. Waar eens volop turf werd gewonnen, ontstond in de vorige eeuw een agrarisch veeteeltgebied. Vrij vroeg zich af of de huidige intensieve landbouw eenzelfde effect zal hebben op het landschap als de destijds uitputtende veenafgravingen. En of de balen van raaigras net zoals blokken turf in musea te zien zullen zijn als herinnering aan wat ooit was.
13 mei 2022
Museum Belvédère heeft het werk Hyperion (2022) van Henrik Kröner verworven. Het doek, dat oogt als een ijle kleurpotloodtekening op dunne ruitjesstof, roept associaties op met het papier van een eenvoudig rekenschrift. Kröner gebruikt echter geen papier maar doek waar een raster is ingeweven.
Met de titel verwijst Kröner naar Hyperion uit de Griekse mythologie, die ook wel de titaan van het licht en god van observatie wordt genoemd. Van Hyperion wordt wel
gezegd dat hij de eerste was die de bewegingen van de zon, maan en andere sterren begreep, evenals de seizoenen. Hyperion maakte onderdeel uit van A square dance, de solotentoonstelling van Henrik Kröner in AFSLAG BLV.
Henrik Kröner (1979, Nordhorn, DU) volgde zijn kunstopleiding aan de AKI in Enschede en het Frank Mohr Institute in Groningen. Hij ontving nominaties voor Kunstbeeld Artolive 2005 en Koninklijke prijs voor Vrije Schilderkunst, 2014 en kreeg de Buning Brongers Prijs in 2006. De kunstenaar woont en werk in Groningen.
AFSLAG BLV, dependance van Museum Belvédère in het centrum van Heerenveen, gericht op hedendaagse kunst, biedt een podium aan (noordelijke) jonge talentvolle kunstenaars.
3 maart 2022
Na een kleine verbouwing start AFSLAG BLV op 6 maart 2022 met een nieuw tentoonstellingsprogramma en een nieuwe programmeur. Albert Oost, kunstenaar, initiatiefnemer van melklokaal in Heerenveen en tevens werkzaam als collectiebeheerder bij Museum Belvédère, zal vier tentoonstellingen per jaar maken in de dependance van Museum Belvédère, gevestigd in de Heerenveense School in het centrum van Heerenveen.
meer informatie
31 december 2021
Het is zover ... ús Abe komt thús! Na een spannende zoektocht is het schilderij dat Jeanne Bieruma Oosting schilderde van voetballegende Abe Lenstra weer boven water.
De originele eigenaar geniet nu van de hereniging met zijn verloren gewaande werk, maar is bereid om het uit te lenen voor onze tentoonstelling over de vrijgevochten kunstenares die opent op 9 april 2022!
Abe Lenstra, 1956
olieverf op doek, 85 x 90 cm
particuliere collectie
25 juni t/m 26 september 2021
In de entreeruimte van Huize Oranjewoud, op een goed kwartier lopen van Museum Belvédère, was een kleine presentatie te zien met verschillende werken van Jan Mankes (1889-1920). Behalve een klein aantal schilderijen en tekeningen bevat de presentatie etsen en houtsneden, alsmede de bijbehorende houtblokken en etsplaten. De werken zijn onder andere aangekocht van de erven van Jan Mankes en behoren tot de kunstcollectie van Stichting FB Oranjewoud (de vroegere Friesland Bank collectie).
5 september 2021
Museum Belvédère heeft het schilderij Exodus – Hongaarse opstand van Ruloff Manuputty uit 1956 weten te verwerven. Hiermee is een groot verlangen en een jarenlang geduld beloond. Museum Belvédère was al langer op zoek naar een representatief werk van Ruloff Manuputty (1926-2002). Hij maakte dit schilderij naar aanleiding van het harde neerslaan van de Hongaarse volksopstand in 1956, met de herinnering aan de gebeurtenissen in Indonesië nog vers in zijn geheugen. Exodus – Hongaarse opstand behoort tot een van de topstukken uit Manuputty’s oeuvre en is nu te zien in Museum Belvédère.
Ruloff Manuputty werd geboren te Ambon en week na de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië uit naar Nederland. Na een kunstopleiding in Amsterdam en omzwervingen in Zwitserland en Duitsland vestigde hij zich in Groningen, waar hij in dienst trad als ontwerper-tekenaar bij drukkerij-studio Havé. In 1964 werd Manuputty aangesteld als docent op de Academie Vredeman de Vries in Leeuwarden, om een jaar later te worden benoemd tot directeur. Hij bleef tot aan 1987 leiding geven aan de Friese
kunstacademie en woonde ook lange tijd in Friesland. Naast zijn vaste banen ontwikkelde Manuputty zich als zelfstandig kunstenaar. Hij werkte vooral in Groningen en bouwde daar een aanzienlijke reputatie op. In zijn werk putte hij uit de rijke beeldtradities van zijn geboorteland – zoals batik-kunst – en uit de moderne kunst die hij in Europa leerde kennen – onder anderen Picasso, Klee. Het schilderij Exodus – Hongaarse opstand is daarvan een van de vroege voorbeelden.
10 december 2020
Museum Belvédère gaat vanaf 2021 een partnerschap aan met Stichting FB Oranjewoud. De komende vier jaren ondersteunt deze stichting het museum jaarlijks met een structureel bedrag. Een deel daarvan is bestemd voor grote tentoonstellingen met internationale uitstraling en allure. Een ander deel is gereserveerd voor kleinere tentoonstellingen.
In 2021 verbindt FB Oranjewoud zich aan de geplande zomerexpositie ‘Jan Mankes – de dieren en de ziel der dingen’ en aan de grote najaarstentoonstelling 'Arranged Realism' waarin beeldende kunst uit de
virtuele werkelijkheid van games centraal staan.
Museum Belvédère en FB Oranjewoud onderhouden al langer een relatie. Zo is de kunstcollectie van FB Oranjewoud sinds 2012 ondergebracht bij het museum en was in 2013 een grote tentoonstelling van die collectie te zien in het museum en op Landgoed Oranjewoud, tevens het hoofdkantoor van FB Oranjewoud. Met het nieuwe partnerschap worden de banden nog steviger aangehaald.
Voorzitter Jorrit Volkers van Stichting FB Oranjewoud verklaart: ‘Het landgoed en het museum zijn landschappelijk met elkaar verbonden. Wij zijn er blij mee dat we als goede buren dit partnerschap met elkaar aan gaan. Bovenal hebben we vertrouwen in de koers en de ambities van het museum.’
Museumdirecteur Han Steenbruggen is verheugd over de samenwerking: ‘het stelt ons in staat om onze internationale projecten in optimale vorm uit te voeren en om als museum door te ontwikkelen.’
5 oktober 2020
In deze uitdagende tijden voor musea is er gelukkig ook goed nieuws te melden! Museum Belvédère zag onlangs maar liefst drie aanvragen gehonoreerd. We zijn in aanmerking gekomen voor de Compensatie-regeling Coronacrisis van het Mondriaan Fonds voor middelgrote musea. Het doel van deze tijdelijke regeling is tegemoet te komen aan de gederfde inkomsten vanwege de beperkende maatregelen.
Daarnaast zijn we gehonoreerd door het Kickstart Cultuurfonds, wat betekent dat gewenste aanpassingen doorgevoerd kunnen worden ten aanzien van het coronabeleid.
Museum Belvédère heeft gekozen voor enkele unieke initiatieven, die zijn ontwikkeld door kunstenaarsduo vogelsang/oost (Monique Vogelsang en Albert Oost).
In de westvleugel is een presentatie over Hendrik Werkman (1882-1945) te zien, waarbij een nieuwe publicatie is verschenen. Zowel de expositie als de uitgave zijn mogelijk gemaakt dankzij de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. Hun landelijke actie ‘De kracht van onze Nederlandse collecties’ stelde ons in staat om de schijnwerpers te richten op bijzondere collectiestukken.
19 juni 2020
Met het plan voor een presentatie rond de Groninger kunstenaar Hendrik Werkman is Museum Belvédère geselecteerd door de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. De tentoonstelling Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem is in het najaar te zien, van 3 oktober 2020 t/m 10 januari 2021. Er zal tevens een publicatie bij verschijnen.
Museum Belvédère stelt een coherente reeks kunstwerken van Hendrik Werkman (1882-1945) centraal, één van de belangrijkste modernisten uit Noord-Nederland. Een belangrijk onderdeel van de presentatie zijn de vroege druksels Schoorstenen, Compositie met letter a, Compositie met gewichten en Compositie, een volledige reeks uitgaven The Next Call en één van Werkmans belangrijkste schilderijen
Voerman uit 1923. Deze werken werden door kunstverzamelaars Pleun en Mieke van Toledo in nauwe samenspraak met het museum verworven en als langdurig bruikleen in het museum ondergebracht.
Alle werken zijn afkomstig uit de voormalige collectie van architect en schilder Job Hansen (1899-1960), een vriend van Werkman. Zo werd postuum gestand gedaan aan de wens van Hansen – en de verplichting die dochter Caty Hansen jegens haar vader voelde – ze als groep te waarborgen. De expositie omvat verder druksels uit alle fasen van Werkmans kunstenaarschap. De collectie Van Toledo geeft dan ook een representatief beeld van Werkmans artistieke ontwikkeling.
Met de tentoonstelling en de uitgave Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem wil Museum Belvédère de aandacht vestigen op een bijzondere Werkman-collectie, maar ook op de betekenis die gepassioneerd particulier collectioneren kan hebben voor musea. Tevens vormt ze een eerbetoon aan de kunstenaar die zijn persoonlijke vrijheid vond in zijn werk en uiteindelijk vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog bij Bakkeveen werd gefusilleerd.
1 mei 2020
In het herdenkingsjaar van Jan Mankes kan Museum Belvédère maar liefst vier werken van de kunstenaar aan de collectie toevoegen. Het betreft een schenking van de verzamelaar Cees Röling. Twee ervan, Puttertjes in avondschemering uit 1911 en Vrouw in interieur uit 1913, had het museum al enige tijd in bruikleen. De andere werken die Röling schonk, zijn de twee ongedateerde schilderijen Stilleven met boek en fles en Pruimenboompje in bloei. Het laatste is een tot nog toe onbekend gebleven, vroeg schilderijtje, afkomstig uit de nalatenschap van de kunstenaar. Het laat goed zien hoe Mankes zocht naar een persoonlijke stijl. De vier werken vertegenwoordigen verschillende aspecten van Mankes’ kunstenaarschap; stillevens, landschappen, interieurs en dieren.
Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de schilder op dertigjarige leeftijd overleed aan de gevolgen van tbc. De expositie die het museum over Mankes in voorbereiding had, is vanwege de coronacrisis uitgesteld naar de zomer van 2021. De nieuwe aanwinsten zullen getoond worden zodra de deuren van Museum Belvédère weer open kunnen.
16 januari 2020
Rabobank Heerenveen en Museum Belvédère gaan een verbintenis aan voor drie jaar. De bank treedt gedurende deze periode op als hoofdsponsor van twee grote tentoonstellingen en wordt ook betrokken bij andere projecten.
De twee bijzondere projecten waaraan Rabobank zich verbindt zijn Contre l’Oubli – tegen het vergeten in het voorjaar van 2020 en Arranged Reality – art from a virtual era in het najaar van 2021. Contre l’Oubli – tegen het vergeten wordt georganiseerd in het kader van 75 jaar vrijheid en omvat werk van de Joodse kunstenares Edith Auerbach (1899-1994) en een groot familieportret dat kunstenaar Frank Lisser (1958) opdroeg aan zijn moeder en haar Joodse ouders, ooms en tantes.
Op de foto:
Han Steenbruggen (links), directeur-conservator van Museum Belvédère en Rob Lijzenga (rechts) directeur bedrijven van de Rabobank.
De tentoonstelling Arranged Reality organiseert het museum in nauwe samenwerking met Indietopia en speelt in op de nieuwste ontwikkelingen binnen de game-industry. Museum Belvédère zal in de sponsorperiode 2020-2022 bij de genoemde projecten speciale acties ontwikkelingen voor relaties en klanten van de Rabobank. Dankzij het partnerschap kan het museum ook het gewenste randprogramma bij de tentoonstelling Contre l’Oubli realiseren. Zo wordt op vrijdagavond 15 mei de De dochter van Meijer in het museum opgevoerd door Pauline Broekema en The Amsterdam Consort, een voorstelling met muziek naar het succesvolle boek Het uiterste der zee van Pauline Broekema.
Rob Lijzenga van de Rabobank verheugt zich op een vruchtbare samenwerking: ‘Museum Belvédère is een prachtig museum waar bezoekers heel laagdrempelig door de wisselende exposities uitgedaagd worden anders naar de wereld te kijken, daarom verbinden wij ons van harte aan dit museum’. Han Steenbruggen van Museum Belvédère noemt de nieuwe sponsorovereenkomst een geweldige opsteker. ‘Het stelt ons in staat twee belangrijke projecten optimaal vorm te geven en de betekenis ervan in gezamenlijkheid uit te dragen.’
8 september 2019
De expositie over de eigenzinnige expressionist Jaap Min (1914-1987) is de eerste museale tentoonstelling van zijn werk en betekent een herontdekking van de schilder. De Stichting Jaap Min verheugt zich in die nieuwe belangstelling en schonk één van zijn werken aan het museum. Het gaat om ‘Leeg landschap’ (1987, 80 x 100 cm, olieverf op doek), dat door directeur-conservator Han Steenbruggen ‘een geweldig schilderij van een waarachtig kunstenaar’ wordt genoemd. Het is een aanwinst voor de collectie: ‘Ik zie dit doek in veel opzichten als de eindbestemming van Min. Het is de apotheose van een schildersleven lang zoeken naar de diepere betekenis van aardse zaken.’ De schilderkunst van Min kwam voort uit het Bergense expressionisme, maar ontwikkelde zich in een sterk persoonlijke richting. Hij legde een opvallende melancholie in het Noord-Hollandse landschap, dat hij schilderde in zware tonen en grove toetsen. Het landschap was zijn hoofdthema, maar hij schilderde ook kopjes, stillevens en religieus getint werk.
10 december 2018
In het voorjaar van 2018 was in Museum Belvédère een tentoonstelling te zien van de Italiaanse grootmeester van het stilleven Giorgio Morandi (1890-1964). Naar aanleiding daarvan besloten de bruikleengevers van één van de tentoongestelde werken hun schilderij aan het museum te schenken. De schenking vindt plaats in zeven jaarlijkse termijnen, waarmee het museum zich in 2024 volledig eigenaar mag noemen.
Natura Morta uit 1955 behoorde tot de hoogtepunten van de tentoonstelling. Het is een geweldige aanwinst voor het museum, dat zich in zijn beleid sterk richt op meer poëtische vormen van schilderkunst.
‘Morandi is de favoriete schilder van veel kunstenaars van wie wij werk verzamelen’, verklaart directeur-conservator Han Steenbruggen. ‘De grote wens een tentoonstelling van Morandi’s werk samen te stellen, hebben we kunnen realiseren, maar nooit hadden we verwacht een stilleven van hem te kunnen verwerven.’
De presentatie van de aanwinst zal plaatsvinden in het najaar van 2019 tijdens de grote collectietentoonstelling die Museum Belvédère ter gelegenheid van zijn 15-jarig jubileum organiseert.
24 oktober 2018
Museum Belvédère is de winnaar van de eerste Agnes van den Brandeler-prijs. Het museum ontvangt een bedrag van 50.000 euro, dat besteed zal worden aan een monografische tentoonstelling over het werk van de kunstenaar Olphaert den Otter (1955), die plaats zal vinden in het najaar van 2020. De Agnes van den Brandeler-prijs is een nieuwe, dit jaar ingestelde, jaarlijkse prijs voor middelgrote musea. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden, bedoeld voor een project waarin een kunstenaar (geboren voor 1978) die ten onrechte weinig aandacht heeft gehad uitgebreid wordt belicht. De prijs is eveneens bedoeld om middelgrote musea financieel een extra steun in de rug te geven en een alternatief te bieden voor blockbusters.