nieuws


Nieuwe aanwinst:
Henrik Kröner

 

13 mei 2022


Museum Belvédère heeft het werk Hyperion (2022) van Henrik Kröner verworven. Het doek, dat oogt als een ijle kleurpotloodtekening op dunne ruitjesstof, roept associaties op met het papier van een eenvoudig rekenschrift. Kröner gebruikt echter geen papier maar doek waar een raster is ingeweven. 

Met de titel verwijst Kröner naar Hyperion uit de Griekse mythologie, die ook wel de titaan van het licht en god van observatie wordt genoemd. Van Hyperion wordt wel 

gezegd dat hij de eerste was die de bewegingen van de zon, maan en andere sterren begreep, evenals de seizoenen. Hyperion maakte onderdeel uit van A square dance, de solotentoonstelling van Henrik Kröner in AFSLAG BLV. 

Henrik Kröner (1979, Nordhorn, DU) volgde zijn kunstopleiding aan de AKI in Enschede en het Frank Mohr Institute in Groningen. Hij ontving nominaties voor Kunstbeeld Artolive 2005 en Koninklijke prijs voor Vrije Schilderkunst, 2014 en kreeg de Buning Brongers Prijs in 2006. De kunstenaar woont en werk in Groningen.

AFSLAG BLV, dependance van Museum Belvédère in het centrum van Heerenveen, gericht op hedendaagse kunst, biedt een podium aan (noordelijke) jonge talentvolle kunstenaars.


AFSLAG BLV
maakt nieuwe start
 

3 maart 2022
 

Na een kleine verbouwing start AFSLAG BLV op 6 maart 2022 met een nieuw tentoonstellingsprogramma en een nieuwe programmeur. Albert Oost, kunstenaar, initiatiefnemer van melklokaal in Heerenveen en tevens werkzaam als collectiebeheerder bij Museum Belvédère, zal vier tentoonstellingen per jaar maken in de dependance van Museum Belvédère, gevestigd in de Heerenveense School in het centrum van Heerenveen.

 

meer informatie

Abe komt thús!
 

31 december 2021

 

Het is zover ... ús Abe komt thús! Na een spannende zoektocht is het schilderij dat Jeanne Bieruma Oosting schilderde van voetballegende Abe Lenstra weer boven water.

De originele eigenaar geniet nu van de hereniging met zijn verloren gewaande werk, maar is bereid om het uit te lenen voor onze tentoonstelling over de vrijgevochten kunstenares die opent op 9 april 2022!

 

Abe Lenstra, 1956
olieverf op doek, 85 x 90 cm
particuliere collectie

meer informatie

Jan Mankes bij de buren

 

In de entreeruimte van Huize Oranjewoud, op een goed kwartier lopen van Museum Belvédère, is een kleine presentatie te zien met verschillende werken van Jan Mankes (1889-1920). Behalve een klein aantal schilderijen en tekeningen bevat de presentatie etsen en houtsneden, alsmede de bijbehorende houtblokken en etsplaten. De werken zijn onder andere aangekocht van de erven van Jan Mankes en behoren tot de kunstcollectie van Stichting FB Oranjewoud (de vroegere Friesland Bank collectie).

De presentatie is alleen op afspraak te bezichtigen op donderdagen tussen 14.00 en 16.00 uur. U kunt zich tot 24 uur vóór aanvang van de door u gewenste datum en tijdstip per email aanmelden bij Landgoed Oranjewoud.
 

Het landgoed is ook per auto bereikbaar, op een paar minuten rijden van Museum Belvédère.

 

 

meer informatie

Nieuwe aanwinst
van Ruloff Manuputty

 

5 september 2021

 

Museum Belvédère heeft het schilderij Exodus – Hongaarse opstand van Ruloff Manuputty uit 1956 weten te verwerven. Hiermee is een groot verlangen en een jarenlang geduld beloond. Museum Belvédère was al langer op zoek naar een representatief werk van Ruloff Manuputty (1926-2002). Hij maakte dit schilderij naar aanleiding van het harde neerslaan van de Hongaarse volksopstand in 1956, met de herinnering aan de gebeurtenissen in Indonesië nog vers in zijn geheugen. Exodus – Hongaarse opstand behoort tot een van de topstukken uit Manuputty’s oeuvre en is nu te zien in Museum Belvédère.

Ruloff Manuputty werd geboren te Ambon en week na de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië uit naar Nederland. Na een kunstopleiding in Amsterdam en omzwervingen in Zwitserland en Duitsland vestigde hij zich in Groningen, waar hij in dienst trad als ontwerper-tekenaar bij drukkerij-studio Havé. In 1964 werd Manuputty aangesteld als docent op de Academie Vredeman de Vries in Leeuwarden, om een jaar later te worden benoemd tot directeur. Hij bleef tot aan 1987 leiding geven aan de Friese

kunstacademie en woonde ook lange tijd in Friesland. Naast zijn vaste banen ontwikkelde Manuputty zich als zelfstandig kunstenaar. Hij werkte vooral in Groningen en bouwde daar een aanzienlijke reputatie op. In zijn werk putte hij uit de rijke beeldtradities van zijn geboorteland – zoals batik-kunst – en uit de moderne kunst die hij in Europa leerde kennen – onder anderen Picasso, Klee. Het schilderij Exodus – Hongaarse opstand is daarvan een van de vroege voorbeelden.


Partnerschap FB Oranjewoud en Museum Belvédère

 

10 december 2020

 

Museum Belvédère gaat vanaf 2021 een partnerschap aan met Stichting FB Oranjewoud. De komende vier jaren ondersteunt deze stichting het museum jaarlijks met een structureel bedrag. Een deel daarvan is bestemd voor grote tentoonstellingen met internationale uitstraling en allure. Een ander deel is gereserveerd voor kleinere tentoonstellingen.

In 2021 verbindt FB Oranjewoud zich aan de geplande zomerexpositie ‘Jan Mankes – de dieren en de ziel der dingen’ en aan de grote najaarstentoonstelling 'Arranged Realism' waarin beeldende kunst uit de 

virtuele werkelijkheid van games centraal staan.

Museum Belvédère en FB Oranjewoud onderhouden al langer een relatie. Zo is de kunstcollectie van FB Oranjewoud sinds 2012 ondergebracht bij het museum en was in 2013 een grote tentoonstelling van die collectie te zien in het museum en op Landgoed Oranjewoud, tevens het hoofdkantoor van FB Oranjewoud. Met het nieuwe partnerschap worden de banden nog steviger aangehaald. 

Voorzitter Jorrit Volkers van Stichting FB Oranjewoud verklaart: ‘Het landgoed en het museum zijn landschappelijk met elkaar verbonden. Wij zijn er blij mee dat we als goede buren dit partnerschap met elkaar aan gaan. Bovenal hebben we vertrouwen in de koers en de ambities van het museum.’

Museumdirecteur Han Steenbruggen is verheugd over de samenwerking: ‘het stelt ons in staat om onze internationale projecten in optimale vorm uit te voeren en om als museum door te ontwikkelen.’ 


De kracht van...

 

5 oktober 2020

 

In deze uitdagende tijden voor musea is er gelukkig ook goed nieuws te melden! Museum Belvédère zag onlangs maar liefst drie aanvragen gehonoreerd. We zijn in aanmerking gekomen voor de Compensatie-regeling Coronacrisis van het Mondriaan Fonds voor middelgrote musea. Het doel van deze tijdelijke regeling is tegemoet te komen aan de gederfde inkomsten vanwege de beperkende maatregelen. 

Daarnaast zijn we gehonoreerd door het Kickstart Cultuurfonds, wat betekent dat gewenste aanpassingen doorgevoerd kunnen worden ten aanzien van het coronabeleid.

Museum Belvédère heeft gekozen voor enkele unieke initiatieven, die zijn ontwikkeld door kunstenaarsduo vogelsang/oost (Monique Vogelsang en Albert Oost). 

In de westvleugel is een presentatie over Hendrik Werkman (1882-1945) te zien, waarbij een nieuwe publicatie is verschenen. Zowel de expositie als de uitgave zijn mogelijk gemaakt dankzij de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. Hun landelijke actie ‘De kracht van onze Nederlandse collecties’ stelde ons in staat om de schijnwerpers te richten op bijzondere collectiestukken.  


Museum Belvédère gehonoreerd met project over Werkman

 

19 juni 2020

 

Met het plan voor een presentatie rond de Groninger kunstenaar Hendrik Werkman is Museum Belvédère geselecteerd door de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. De tentoonstelling Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem is in het najaar te zien, van 3 oktober 2020 t/m 10 januari 2021. Er zal tevens een publicatie bij verschijnen.

Museum Belvédère stelt een coherente reeks kunstwerken van Hendrik Werkman (1882-1945) centraal, één van de belangrijkste modernisten uit Noord-Nederland. Een belangrijk onderdeel van de presentatie zijn de vroege druksels Schoorstenen, Compositie met letter a, Compositie met gewichten en Compositie, een volledige reeks uitgaven The Next Call en één van Werkmans belangrijkste schilderijen

Voerman uit 1923. Deze werken werden door kunstverzamelaars Pleun en Mieke van Toledo in nauwe samenspraak met het museum verworven en als langdurig bruikleen in het museum ondergebracht.


Alle werken zijn afkomstig uit de voormalige collectie van architect en schilder Job Hansen (1899-1960), een vriend van Werkman. Zo werd postuum gestand gedaan aan de wens van Hansen – en de verplichting die dochter Caty Hansen jegens haar vader voelde – ze als groep te waarborgen. De expositie omvat verder druksels uit alle fasen van Werkmans kunstenaarschap. De collectie Van Toledo geeft dan ook een representatief beeld van Werkmans artistieke ontwikkeling.


Met de tentoonstelling en de uitgave Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem wil Museum Belvédère de aandacht vestigen op een bijzondere Werkman-collectie, maar ook op de betekenis die gepassioneerd particulier collectioneren kan hebben voor musea. Tevens vormt ze een eerbetoon aan de kunstenaar die zijn persoonlijke vrijheid vond in zijn werk en uiteindelijk vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog bij Bakkeveen werd gefusilleerd.


Museum Belvédère krijgt vier werken van Jan Mankes

  

1 mei 2020

 

In het herdenkingsjaar van Jan Mankes kan Museum Belvédère maar liefst vier werken van de kunstenaar aan de collectie toevoegen. Het betreft een schenking van de verzamelaar Cees Röling. Twee ervan, Puttertjes in avondschemering uit 1911 en Vrouw in interieur uit 1913, had het museum al enige tijd in bruikleen. De andere werken die Röling schonk, zijn de twee ongedateerde schilderijen Stilleven met boek en fles en Pruimenboompje in bloei. Het laatste is een tot nog toe onbekend gebleven, vroeg schilderijtje, afkomstig uit de nalatenschap van de kunstenaar. Het laat goed zien hoe Mankes zocht naar een persoonlijke stijl. De vier werken vertegenwoordigen verschillende aspecten van Mankes’ kunstenaarschap; stillevens, landschappen, interieurs en dieren.  

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de schilder op dertigjarige leeftijd overleed aan de gevolgen van tbc. De expositie die het museum over Mankes in voorbereiding had, is vanwege de coronacrisis uitgesteld naar de zomer van 2021. De nieuwe aanwinsten zullen getoond worden zodra de deuren van Museum Belvédère weer open kunnen.

 


Rabobank en Museum Belvédère sluiten overeenkomst

 

16 januari 2020

 

Rabobank Heerenveen en Museum Belvédère gaan een verbintenis aan voor drie jaar. De bank treedt gedurende deze periode op als hoofdsponsor van twee grote tentoonstellingen en wordt ook betrokken bij andere projecten.

 

De twee bijzondere projecten waaraan Rabobank zich verbindt zijn Contre l’Oubli – tegen het vergeten in het voorjaar van 2020 en Arranged Reality – art from a virtual era in het najaar van 2021. Contre l’Oubli – tegen het vergeten wordt georganiseerd in het kader van 75 jaar vrijheid en omvat werk van de Joodse kunstenares Edith Auerbach (1899-1994) en een groot familieportret dat kunstenaar Frank Lisser (1958) opdroeg aan zijn moeder en haar Joodse ouders, ooms en tantes.

 

Op de foto:

Han Steenbruggen (links), directeur-conservator van Museum Belvédère en Rob Lijzenga (rechts) directeur bedrijven van de Rabobank.

De tentoonstelling Arranged Reality organiseert het museum in nauwe samenwerking met Indietopia en speelt in op de nieuwste ontwikkelingen binnen de game-industry. Museum Belvédère zal in de sponsorperiode 2020-2022 bij de genoemde projecten speciale acties ontwikkelingen voor relaties en klanten van de Rabobank. Dankzij het partnerschap kan het museum ook het gewenste randprogramma bij de tentoonstelling Contre l’Oubli realiseren. Zo wordt op vrijdagavond 15 mei de De dochter van Meijer in het museum opgevoerd door Pauline Broekema en The Amsterdam Consort, een voorstelling met muziek naar het succesvolle boek Het uiterste der zee van Pauline Broekema.

 

Rob Lijzenga van de Rabobank verheugt zich op een vruchtbare samenwerking: ‘Museum Belvédère is een prachtig museum waar bezoekers heel laagdrempelig door de wisselende exposities uitgedaagd worden anders naar de wereld te kijken, daarom verbinden wij ons van harte aan dit museum’. Han Steenbruggen van Museum Belvédère noemt de nieuwe sponsorovereenkomst een geweldige opsteker. ‘Het stelt ons in staat twee belangrijke projecten optimaal vorm te geven en de betekenis ervan in gezamenlijkheid uit te dragen.’


Stichting Jaap Min schenkt schilderij aan Museum Belvédère

 

8 september 2019

 

De expositie over de eigenzinnige expressionist Jaap Min (1914-1987) is de eerste museale tentoonstelling van zijn werk en betekent een herontdekking van de schilder. De Stichting Jaap Min verheugt zich in die nieuwe belangstelling en schonk één van zijn werken aan het museum. Het gaat om ‘Leeg landschap’ (1987, 80 x 100 cm, olieverf op doek), dat door directeur-conservator Han Steenbruggen ‘een geweldig schilderij van een waarachtig kunstenaar’ wordt genoemd. Het is een aanwinst voor de collectie: ‘Ik zie dit doek in veel opzichten als de eindbestemming van Min. Het is de apotheose van een schildersleven lang zoeken naar de diepere betekenis van aardse zaken.’ De schilderkunst van Min kwam voort uit het Bergense expressionisme, maar ontwikkelde zich in een sterk persoonlijke richting. Hij legde een opvallende melancholie in het Noord-Hollandse landschap, dat hij schilderde in zware tonen en grove toetsen. Het landschap was zijn hoofdthema, maar hij schilderde ook kopjes, stillevens en religieus getint werk. 


Museum Belvédère
verwerft schilderij
Morandi

 

10 december 2018

In het voorjaar van 2018 was in Museum Belvédère een tentoonstelling te zien van de Italiaanse grootmeester van het stilleven Giorgio Morandi (1890-1964). Naar aanleiding daarvan besloten de bruikleengevers van één van de tentoongestelde werken hun schilderij aan het museum te schenken. De schenking vindt plaats in zeven jaarlijkse termijnen, waarmee het museum zich in 2024 volledig eigenaar mag noemen.

Natura Morta uit 1955 behoorde tot de hoogtepunten van de tentoonstelling. Het is een geweldige aanwinst voor het museum, dat zich in zijn beleid sterk richt op meer poëtische vormen van schilderkunst.

‘Morandi is de favoriete schilder van veel kunstenaars van wie wij werk verzamelen’, verklaart directeur-conservator Han Steenbruggen. ‘De grote wens een tentoonstelling van Morandi’s werk samen te stellen, hebben we kunnen realiseren, maar nooit hadden we verwacht een stilleven van hem te kunnen verwerven.’

De presentatie van de aanwinst zal plaatsvinden in het najaar van 2019 tijdens de grote collectietentoonstelling die Museum Belvédère ter gelegenheid van zijn 15-jarig jubileum organiseert.

 


Museum Belvédère wint eerste

Agnes van den Brandeler-prijs!

 

24 oktober 2018
 

Museum Belvédère is de winnaar van de eerste Agnes van den Brandeler-prijs. Het museum ontvangt een bedrag van 50.000 euro, dat besteed zal worden aan een monografische tentoonstelling over het werk van de kunstenaar Olphaert den Otter (1955), die plaats zal vinden in het najaar van 2020. De Agnes van den Brandeler-prijs is een nieuwe, dit jaar ingestelde, jaarlijkse prijs voor middelgrote musea. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden, bedoeld voor een project waarin een kunstenaar (geboren voor 1978) die ten onrechte weinig aandacht heeft gehad uitgebreid wordt belicht. De prijs is eveneens bedoeld om middelgrote musea financieel een extra steun in de rug te geven en een alternatief te bieden voor blockbusters.