Winkelmand totaal: € 0,00 Bekijk winkelmand

€ 49,90

Beschikbaar

product beschrijving

Wat ooit begon met een verzameling bruiklenen, groeide uit tot een omvangrijke museumcollectie. Met meer dan 300 afbeeldingen en een volledige lijst van kunstobjecten, geeft het omvangrijke collectieboek ‘Verzamelde Werken’ inzicht in het verzamelbeleid van Museum Belvédère. Met de verzameling kunstwerken die Thom Mercuur (1940-2016) in de oprichtingsfase bijeen bracht als inhoudelijk geweten, heeft het museum in de jaren die volgden na de opening in 2004, zijn grenzen verlegd.

Richtte Museum Belvédère in zijn verwervingsbeleid aanvankelijk de blik op Friesland, vanaf 2010 zette het steeds nadrukkelijker in op het gehele noorden van Nederland – Friesland, Groningen, Drenthe en de kop van Noord-Holland. Inmiddels is er een omvangrijke collectie die inzicht geeft in de ontwikkeling van de moderne kunst in het noorden en de vele onderlinge paralellen en verbanden. Om context te geven aan zijn kerncollectie verzamelt het museum ook werk van kunstenaars uit andere delen van het land én uit het buitenland; kunstenaars die vanuit een overeenkomstige achtergrond, omstandigheid of mentaliteit scheppen.

Inmiddels omvat de collectie zo’n 800 schilderijen, 1000 werken op papier en iets meer dan 100 andersoortige kunstobjecten. Nu de belangrijkste modernisten uit Noord-Nederland met één of meerdere werken vertegenwoordigd zijn in de verzameling van Museum Belvédère, mag het collectieboek verschijnen, als verantwoording van zo’n 25 jaar museaal verzamelen. In het collectieboek ‘Verzamelde Werken’ is gekozen voor een indeling in thema’s als ‘zon – zee – duinen’ / ‘mensen - koppen – portretten’ / ‘bloemen - struiken – bomen’ / ‘vogels - vee – vissen’ en ‘stille dingen’; combinaties die eerder op zaal zijn beproefd én combinaties die niet eerder zijn toegepast.

Tekst en samenstelling: Han Steenbruggen
Taal: Nederlands, Engels en Fries
Vormgeving: Gert Jan Slagter
Afwerking: genaaid en gebonden in hard cover met leeslint