verwacht



VERWACHT: ZOMER 2024

Verhaald – Verbeeld

11 kleine solotentoonstellingen van 11 beeldvertellers

 

22 juni - 22 september

 

Gedurende de zomer van 2024 schenkt Museum Belvédère aandacht aan het werk van elf uiteenlopende Nederlandse kunstenaars die in hun werk persoonlijke ervaringen en herinneringen vastleggen in reeksen tekeningen of schilderingen.

In het werk van alle deelnemende kunstenaars zijn voorstellingen vereenvoudigd tot kernachtige, illustratieve – soms cartooneske – beelden. In veel gevallen zijn ze vervreemdend van karakter zijn en dragen ze de betovering in zich van een wonderlijke droomwereld. De elf kunstenaars van wie werk te zien is in de tentoonstelling Verhaald – Verbeeld stellen hun beelden samen op grond van associaties en putten vooral uit (jeugd)herinneringen, dromen en ervaringen.

De werken variëren van schilderkunst, collage/mixed-media tot tekenkunst. Voor de tentoonstelling werd gekozen uit ouder en recent werk. Mirjam van Houten maakte een geheel nieuwe serie verhalende tekeningen.

De tentoonstelling Verhaald - Verbeeld bestaat uit elf kleine solopresentaties van:

Alexandrine (1903-1980),
Barend Blankert (1941-2023),
Frank Creton (1941), 
Diederik Gerlach (1956),
Pieter Hermanides (1932-2019), 
Mirjam van Houten (1977),
Jantien Jongsma (1965),
Erik Mattijssen (1957),
Marcel Reijerman (1958),
Michael van Rijckevorsel (1954),
Hollie Witteveen (1948).

Alexandrine 

Alexandrine Kelder-Gortmans (Djokjakarta (Nederlands-Indië), 1903 – Den Haag, 1980) was echtgenote van kunstenaar Toon Kelder (1894-1973) en jarenlang zijn belangrijkste model. Zij maakte haar eerste schilderijen in 1960 tijdens een bezoek aan het Zuid-Franse Vence, waar de subtropische natuur haar deed herinneren aan haar land van geboorte. Alexandrine's verdroomde landschappen en stadsscènes kenmerken zich door een warm kleurpalet en vorm vereenvoudigingen die refereren aan het werk van Henri Rousseau. 

 

Alexandrine signeerde altijd met haar voornaam en beoefende verschillende technieken, potlood, pastel, gouache en olieverf op board en doek. Vooral in Frankrijk maakte zij in de jaren zestig furore met haar werk. Na de dood van haar echtgenoot in 1973 houdt ze definitief op met schilderen.

Barend Blankert

Barend Blankert (Kampen, 1941 – Amsterdam, 2023) was een van de belangrijkste Nederlandse figuratieve schilders van zijn generatie. In de tentoonstelling Verhaald – Verbeeld wordt een selectie van zijn vroege werk getoond uit de beginjaren van zijn kunstenaarschap – figuratieve inktschilderingen op papier met een wat cartooneske inslag.

 

Blankerts schilderingen tonen meestal een of enkele personages die zich geplaatst weten in wonderlijke omgevingen of ongemakkelijke situaties, waar ze geen grip op lijken te hebben.

De verstilde sferen waarin ze verkeren is vaak vervuld van vervreemding en melancholie.

Frank Creton

Frank Creton (Nickerie, Suriname, 1941) groeide op in het district Coronie, een plattelandse omgeving in Suriname en kwam in 1962 naar Nederland. In zijn schilderijen verwerkt Creton sindsdien allerlei herinneringen aan Suriname en put hij uit de geschiedenis van een land dat eeuwenlang werd onderworpen door een koloniale macht.

In Verhaald – Verbeeld worden uiteenlopende werken van zijn hand getoond, waarin de cultuur van zijn moederland onderwerp is. Zijn werk kenmerkt zich door krachtige kleuren en expressionistische stileringen.

Diederik Gerlach 

Diederik Gerlach (Den Haag, 1956) verwijst in zijn schilderijen en gouaches veelvuldig naar het verleden. Hij put niet alleen uit zijn archief van verzamelde beelden (foto's, tekeningen, knipsels uit reisbladen en reclamefolders) die aansluiten op zijn persoonlijke herinneringen, maar ook uit de kunstgeschiedenis, in het bijzonder de Duitse Romantiek.

In Gerlachs schilderijen en werken op papier vormen Duitse landschappen en steden de decors van vervreemdende voorstellingen die zijn geschilderd in gedempte kleuren en zijn vervuld van melancholie en, in sommige gevallen, licht onbehagen.

Pieter Hermanides

De aquarellen en pentekeningen in ecoline van Pieter Hermanides (Amsterdam, 1932-2019) zijn met hun heldere lijnvoering, kadrering en enscenering verwant aan de striptekenkunst. De scènes die hij uitbeeldt zijn wonderlijk verhalend, surrealistisch en licht humoristisch. In zijn voorstellingen lijken personages vaak verstrikt in vervreemdende situaties. Hermanides kreeg vooral bekendheid met zijn illustraties voor tijdschriften als Avenue en Vrij Nederland en was onder meer medesamensteller en -uitgever van De Kunstliefhebber.

Mirjam van Houten

Mirjam van Houten (Beetsterzwaag, 1977) is een van de meest talentvolle en succesvolle illustratoren van Noord-Nederland. Zij illustreerde en schreef meerdere (Friese) kinderboeken, waaronder het gelauwerde By Beppe útfanhûs.

Van Houten hanteert een kleurrijke, gedetailleerde tekenstijl en werkt haar verhalen meestal uit in reeksen.

Speciaal voor de tentoonstelling Verhaald – Verbeeld maakte zij een nieuw beeldverhaal met als onderwerp een museumbezoek.

Jantien Jongsma 

Jantien Jongsma (Harlingen, 1965), afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie ontwikkelde zich als meester in verhalen vertellen. In haar werk combineert ze heden en verleden in gecompliceerde zoekplaatjes. In haar werk creëert Jongsma nieuwe werelden vol verwondering, dwalende gedachten en gevoelens.

Persoonlijke herinneringen en alledaagse waarnemingen vermengt ze in haar werk met fantasie. Jongsma combineert vaak verschillende technieken variërend van acrylverf, aquarel, potlood tot collage.

Haar beeldtaal is sterk geïnspireerd op volkskunst, in het bijzonder door vrouwen gemaakte borduurwerken.

Erik Mattijssen 

Erik Mattijssen (Veenendaal, 1957) schildert op een intuïtieve, collage-achtige manier vanuit een beeldarchief dat hij in de loop der jaren heeft verzameld. Hij heeft mappen vol afbeeldingen van bloemen, speelgoed, patronen en de conserven die zijn vader vroeger als winkelier verkocht. Ook ervaringen uit zijn vele buitenlandse reizen komen in zijn werk terecht, met in het bijzonder een kruidenierswinkel in Parijs, waarop het werk Izrael, l'épicerie du Monde is geïnspireerd.

Op een theatrale wijze creëert hij interieurs waarin mensen afwezig zijn en voorwerpen de hoofdrol spelen – levensverhalen, gedachten en herinneringen, worden in zijn tableaux vivants met rekwisieten verteld. Mattijssen werkt bij voorkeur met potlood, gouache en pastelkrijt en zijn werk kenmerkt zich door sprekende kleuren, speelse combinaties en stapelingen van motieven.

Marcel Reijerman 

Marcel Reijerman (Arnhem, 1958) studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Hij werkt bij voorkeur met potlood, houtskool en pastel. De tekeningen van Reijerman ontstaan op grond van voortdurende associaties.

Tijdens het werken verlegt hij accenten, vloeien motieven uit elkaar voort en worden verhalen verbeeld zonder begin of einde.

In zijn grotere panoramische landschappen verwerkt hij vaak wisselende perspectieven, meerdere scènes van een verhaal en zoomt hij in en uit. Een belangrijke inspiratiebron daarbij zijn Middeleeuwse miniaturen en schilderijen.

In zijn werk combineert Reijerman elementen uit de werkelijkheid met dromen, fantasie en hallucinaties.

Hollie Witteveen

In zijn grote acrylverfschilderijen op doek hanteert de Friese kunstenaar Hollie Witteveen (Leeuwarden, 1948) een uiterst schematische tekenstijl, die refereert aan kindertekeningen, en put hij uit vroege jeugdherinneringen.

In zijn beeldvertellingen verwerkt hij speelgoedmotieven, verwijst hij naar de Amerikaanse filmhelden en comicstrips die bepalend waren voor zijn jongensjaren.

Witteveen zet zijn schilderijen op in kloeke kwaststreken, waarbij elke schijnbare imperfectie betekenis vindt in het uiteindelijke beeld. Zijn geschilderde verhalen hebben veelal een cartooneske, humoristische inslag, maar zijn tegelijkertijd doortrokken van nostalgie.

Michael van Rijckevorsel 

In de afzondering van zijn woning op het Groningse Hogeland heeft kunstenaar en uitvinder Michael van Rijckevorsel (1954) een eigenzinnig oeuvre tekeningen opgebouwd.

Museum Belvédère toont een keuze uit zijn pasteltekeningen, series waarin de kunstenaar vaak uiteenlopende, persoonlijke herinneringen en dromen verbeeldt en in sommige gevallen aanvult met geschreven commentaar.

In zijn cartoonachtige tekeningen legt de kunstenaar een groot gevoel voor details en licht-schaduweffecten aan de dag. Michael van Rijckevorsel is autodidact en treedt in Verhaald - Verbeeld voor het eerst met zijn werk naar buiten.


VERWACHT: ZOMER 2024 BUITENPRESENTATIE

Herbert Nouwens 
Belvédère Suite

22 juni – 22 september 2024

 

 

In de zomer van 2024 toont de Nederlandse beeldhouwer Herbert Nouwens (1954) in het Museumpark van Museum Belvédère een zestal sculpturen. Tegelijkertijd is er in de westvleugel een kamerpresentatie met klein werk van zijn hand.

Omdat Nouwens een optimaal samenspel wil bouwen tussen de beelden, het landschap en het museum zal de tentoonstelling Belvédère Suite gaan heten.  

 

De constructieve en ook destructieve krachten in onze werkelijkheid inspireren de kunstenaar tot het maken van deze tentoonstelling. Het thema Leven en Dood, is het leidende motief in zijn werk.

Nouwens heeft een voorliefde voor materialen die al een leven achter de rug hebben, die als het ware een geschiedenis in zich dragen.

Hij is bekend van zijn grote constructies, meestal in staal, soms in rvs. De beelden staan overal in Nederland, waaronder permanent 20 beelden langs het Brettenpad in Amsterdam.


VERWACHT: NAJAAR 2024

Art Noord VI

 

26 september – 29 september 2024

 

Museum Belvédère organiseert in samenwerking met 17 deelnemende galerieën en kunsthandels de zesde editie van Art Noord, de kleinste maar fijnste grote kunstbeurs van Nederland. Art Noord is het podium waar moderne en eigentijdse kunst uit het noorden én andere delen van Nederland in museale sfeer worden getoond en ter verkoop aangeboden.


VERWACHT: NAJAAR 2024

Het gedroomde museum
De eigen collectie als reflectie

 

12 oktober – 2 februari 2025

 

Museum Belvédère toont de eigen collectie permanent in telkens wisselende constellaties en vaak in samenhang met werk van gastexposanten. Ter gelegenheid van zijn twintigjarig bestaan, geeft het museum een nieuwe invulling aan deze formule met de tentoonstelling Het gedroomde museum.

In deze omvangrijke presentatie in beide museumvleugels toont het kunstwerken uit de eigen collectie in samenhang met kunstwerken uit andere musea en uit particuliere verzamelingen – topstukken die aansluiten op de eigen collectie en deze een brede (inter)nationale context verlenen.

Met de tentoonstelling Het gedroomde museum wil Museum Belvédère aandacht vestigen op de eigen collectie, op topstukken van elders die zich daartoe verhouden en zich inzetten voor collectiemobiliteit.