Kabinetten




Hans Boer - AL18-02 (2018)

Hans Boer

 

9 april t/m 10 juni 2018

 

De werken van Hans Boer (1947) hebben een sterk horizontale of verticale vlakverdeling, waardoor ze aan een landschap doen denken. Niettemin zijn het allesbehalve letterlijke landschappen, daarvoor zijn ze te geabstraheerd. De kunstenaar weet aan zijn werk een heel eigen stilte en monumentaliteit mee te geven. Dit heeft alles te maken met hoe hij zijn beeldende middelen aanwendt.

De veelal aardse en gedempte kleuren zorgen voor sereniteit. Op subtiele wijze wordt de rust van de composities op de proef gesteld door de beweeglijkheid van de penseelstreek. Alsof binnen een stabiel en stellend kader ruimte is voor eigenheid, beroering, misschien zelfs voor grilligheid. Museum Belvédère toont nieuw werk van zijn hand.



Hans Boer - AL18-11 (2018)


Fred Pollack

 

16 april t/m 10 juni 2018

  

Ter gelegenheid van de vijfenzeventigste verjaardag van Fred Pollack (1943) dit jaar, zijn tijdelijk twee kabinetten in de westvleugel van Museum Belvédère ingericht met zijn werk, zowel oud als recent. Gelijktijdig is er een expositie van hem te zien bij Galerie Hoogenbosch  in Gorredijk. Bekijk hier een gefilmde impressie.



Fred Pollack - zonder titel

Begrippen als bescherming, veiligheid en afstoting zijn belangrijke thema’s in zijn oeuvre. Uiteraard is die thematiek nauw verwant met zijn (vroegere) werk als psychiater. In het verleden schilderde hij op afvalhout. In latere jaren werd dat MDF-plaat, al dan niet voorzien van zelf geboorde gaatjes. 

Zijn werk gaat over relaties. Komen de objecten bij elkaar of niet? Er is altijd sprake van een oneven aantal van beeldelementen in de compositie, zodat er spanning ontstaat binnen het beeldvlak. De essentie wordt gevormd door aantrekken en afstoten.


Annelies Alewijnse

 

16 april t/m 10 juni 2018

 

Annelies Alewijnse (1961) liet zich inspireren door het ingetogen oeuvre van de schilder Jan Mankes (1889-1920). Het resultaat is ‘Het was alsof ik hem al lange tijd meedroeg’, een project dat uiteen valt in twee bijzondere presentaties en een kleine publicatie. In Museum Belvédère worden haar fijnzinnige collages – van oude papieren en gebruikte boekbanden - getoond naast de gevoelige olieverfschilderijen van Mankes. Bij Philip Elchers  in Groningen is een expositie ingericht met unieke kunstwerken-in-boekvorm van Alewijnse. Deze tentoonstelling is te zien tot en met 8 juni.

De boeken die de kunstenares maakte voor dit project, zijn verschillend van maat, materiaal en uitvoering, terwijl ze tegelijk familie van elkaar zijn in sfeer en uitstraling. Zowel deze kunstwerken-in-boekvorm als het cahiertje over dit project zijn te koop.


Klaas Koopmans

 

16 april t/m 20 mei 2018

 

De Friese kunstenaar Klaas Koopmans (1920-2006) was lid van de expressionistische schildersgroep Yn ’e Line. Zijn grote, kleurrijke doeken staan echter in schril contrast met de sobere tekeningen die hij maakte tijdens de periodes dat hij opgenomen was in een psychiatrische kliniek. Hij bekeek zijn mede-patiënten (de ‘meiminske’) niet alleen met mededogen, hij was ook één van hen.

In de tijd dat creatieve therapie nog niet bestond, liet hij zich het tekenen niet ontnemen. Patiënten van de kliniek moesten bij opname alle bezittingen afgeven, maar Koopmans vroeg aan vrienden en familie om materiaal binnen te smokkelen. Zo kwam hij soms aan houtskool en potloden, hoewel hij ook genoodzaakt was om te werken met alles wat voorhanden was. Zo zijn er tekeningen gemaakt met oogpotlood en lippenstift, op papiertjes, enveloppen of chocoladedoosjes. Als het maar snel in de broekzak te verstoppen was...

In totaal zijn er ongeveer vierhonderd gestichtstekeningen gemaakt. Een selectie wordt nu getoond in Museum Belvédère. De kunstenaar was trots op zijn tekeningen: ‘Ik wil met dit werk laten zien dat er geen tijd zo donker is, of er komt wel weer licht.’

 


Jan Loman

 

16 april t/m 10 juni 2018

 

In 2018 is het honderd jaar geleden dat de kunstenaar, dichter, fotograaf en vormgever Jan Loman (1918-2006) werd geboren. De tentoonstelling in Museum Belvédère is samengesteld in samenwerking met Kunstruimte Wagemans, op verzoek van Cultbee, en omvat grote zwart-grijze vlieselines en kleurige plaksels. Kunstruimte Wagemans organiseert meer rond Loman. Klik hier voor meer informatie.




Jet van Oosten - A room for Morandi (atelieropstelling)

Jet van Oosten - 'A room for Morandi'

 

13 februari t/m 10 juni 2018

 

Parallel aan de grote expositie Giorgio Morandi | Bologna in Museum Belvédère, wordt nieuw werk getoond van de Groningse kunstenares Jet van Oosten (1956). Zij liet zich inspireren door het werk van Morandi, de Italiaanse grootmeester van de twintigste eeuwse stillevenkunst.

Met zijn subtiel geschilderde vazen, potjes en flessen groeide Giorgio Morandi (1890-1964)  uit tot een icoon, ondanks die schijnbaar eenvoudige thematiek. De tijdloosheid en verstilling in zijn schilderijen, spreken ook veel collega-kunstenaars aan. Niet voor niets wordt hij een painter’s painter genoemd, een voorbeeld voor andere schilders. Jet van Oosten vat zijn werk samen als ‘een ode aan de eenvoud’. Stillevens fascineren haar. De eerste kennismaking met Morandi’s werk stamt uit haar kindertijd. ‘Toen ik later op de kunstacademie een boek in handen kreeg over de kunstenaar, ontdekte ik dat hij de maker was van het stilleven dat vroeger, als reproductie, in de woonkamer van mijn ouderlijk huis hing.’ Ze verdiepte zich in het werk van de schilder en bezocht Italië. Zo ontstond het idee voor de installatie A room for Morandi, die nu in Museum Belvédère wordt getoond.

Van Oosten werd als schilder opgeleid, maar maakt sinds 2005 vooral ruimtelijke installaties met textiel in de hoofdrol. Voor Morandi’s ‘kamer’ koos de kunstenares voor een sobere stof, in een kleur van gebroken wit / beige. ‘De stof herinnerde mij aan het huis van Morandi in Grizzana Morandi. De installatie is geïnspireerd op dat huis, op die plek. Het is een bescheiden huis met een onopgesmukte, maar karakteristieke inrichting. Het is er stil en het uitzicht is prachtig.’ De kunstenares heeft de meubels omkleed met textiel, waardoor alles in de kamer dezelfde kleurtoon heeft. Uiteraard zijn er ook veel stillevens te zien.

Marije Bouman - 'SPLEEN'

 

20 februari t/m 10 juni 2018

 

Het werk van de dichter Jan Slauerhoff (1898 – 1936) inspireerde kunstenares Marije Bouman (1971) tot het maken van een nieuwe reeks van zestien schilderijen. De werken in ‘SPLEEN’ worden gekenmerkt door een melancholieke en oosterse sfeer waarin de zee, en het creëren in eenzaamheid, centraal staat.

Door de rondgang die de schilderijen vormen en het vaste formaat van ieder werk (26 x 36 cm), ontstaat een repetitieve cadans die teruggevonden kan worden in Slauerhoffs gedichten.

Bij ‘SPLEEN’ is een bijzondere publicatie verschenen, van een op het verre oosten geïnspireerde leporello, gestoken in een stevige cassette. De leporello kent dezelfde functie als de traditionele Chinese inktschilderingen, die op een rol werden bewaard en werden uitgerold voor introspectieve doeleinden. De voorliefde voor China van zowel Slauerhoff als Bouman, brengt de gedichten en schilderijen op een natuurlijke wijze samen. ‘SPLEEN’ is verkrijgbaar in de museumwinkel voor 23 euro.


Marije Bouman - SPLEEN (2017)