Kabinetten


Tony Cragg –
'Points of View'

 

24 april t/m 26 september (in het museumpark
en in vier kabinetten van de westvleugel)

 

Presentatie van zes monumentale sculpturen in het museumpark en kleiner werk in het museum van de internationaal vermaarde kunstenaar Tony Cragg (1949). De beelden van Cragg zijn sterk geïnspireerd op natuurlijke vormen en bewegingen. Ze nodigen nadrukkelijk uit om er kijkend omheen te lopen in een voortdurende dialoog met de omgeving.


Isabella Werkhoven - 'Prelude'

 

25 juni t/m 26 september 2021 (kabinetpresentatie)

 

Deze kleine presentatie is een selected preview van de grote overzichtstentoonstelling ‘Landschappen aan de buitenrand’ die later plaats zal vinden in Museum Belvédère.

De kunstenares vindt haar inspiratie in urbane landschappen – zoals sportparken en plantsoenen – die van mensen zijn verlaten. Ze legt ze vast als de eerste schemer invalt en de natuur zich in geheimzinnigheid hult. ‘Plekken veranderen door Werkhovens schilderhand in verdroomde voorstellingen die makkelijk kunnen ontaarden in iets duisters of sprookjesachtigs’, schreef Wieteke van Zeil in de Volkskrant. Deze prelude markeert tevens het verschijnen van een rijk geillustreerde en forse monografie over het werk van de kunstenares, getiteld Een Boek van Schilderijen / A Book of Paintings


Geurt Busser - 'Boschplaat'

 

25 juni t/m 26 september (wand grote zaal)

 

Het thema landschap (licht, land, lucht en ruimte) speelt in zowel het tentoonstellings- als verzamelbeleid van Museum Belvédère een belangrijke rol. Het werk van Geurt Busser beantwoordt daar bij uitstek aan. Deze hele grote aquarel – de grootste die hij ooit heeft gemaakt - is een prachtige ode aan de stilte op het wad. Busser schildert al decennia lang de luchten boven het wad en de weerkaatsingen ervan in zee. Hij werkt altijd ter plekke, ofwel aan de boorden van de waddenkust of vanaf zijn eigen schip ten zuiden van Schiermonnikoog en Rottumerplaat. Hij schildert zijn monumentale werken met grote Japanse kwasten.


Jaap de Ruig – ‘Geen paniek’


 

5 juni t/m 26 september 2021

Een jaar in lockdown op 150m² poldergrond (56 minuten, 4K-video)

 

Toen Nederland in maart 2020 in lockdown ging, verruilde beeldend kunstenaar Jaap de Ruig (Zwolle, 1957) zijn etage in Amsterdam voor zijn woonwagen vlakbij de stad.

Meteen begon hij de natuur op het terreintje eromheen te filmen. Zijn uitgangspunt was daarbij dat hij niet buiten de omheining rond de woonwagen mocht komen. Na een jaar monteerde hij het beeldmateriaal tot een film waarvan het geluidsspoor synchroon vertelt hoe de mensenmaatschappij dezelfde periode heeft ervaren.

Conclusie: de mens is een kortetermijndenker die alleen in actie komt wanneer hij direct wordt geraakt, terwijl de dieren, de planten en de elementen onverstoorbaar doorgaan met wat ze te doen hebben.


Hanny Korevaar - 
Kunstenares en kosmopoliet

 

verlengd t/m 26 september 2021

 

Samen bestormden ze de (kunst)wereld en waren ze gelijkwaardige metgezellen in het leven en de liefde: het kunstenaarskoppel Hanny Korevaar (1893-1983) en Armand Bouten (1893-1965). Waar het eigenzinnige expressionisme van Bouten de afgelopen decennia een opvallende herwaardering beleefde, bleef het werk van Korevaar onterecht onderbelicht.

Deze eerste solo met zo'n twintig schilderijen van haar hand, markeert tevens het verschijnen van een boek over haar leven en werk, dat is voorzien van een korte inleidende tekst door Susan van den Berg. Korevaars werk is expres-sionistisch van aard, maar vertoont ook surrealistische trekken. Haar oeuvre laat zich samenvatten als een geschilderd dagboek. Met voor de hoofdpersoon een vroege piek, een raadselachtige plotwending en een weemoedige afloop.


Drewes de Wit

 

verlengd t/m 26 september 2021

 

Drewes de Wit (1944) wijdt zich al een halve eeuw aan systematisch beeldend onderzoek, met als doel om door een minimum aan middelen een maximaal effect te bereiken. Recent werk is gemaakt met lak en olieverf op paneel. Het is grotendeels monochroom.

De kunstenaar schuurt, plamuurt en lakt een wonderlijk coloriet bij elkaar met delicate vormen die organisch aandoen. Vele transparante lagen vormen samen een complex geheel, waarbij ruimtelijkheid een belangrijke rol speelt. Het werk van De Wit wordt vaak aangezien voor poëtisch en dromerig, maar eigenlijk zijn het serieuze studies naar de mogelijkheden en beperkingen van enerzijds het materiaal en anderzijds het eigen kunnen.