Kabinetten

Wim Bosch


28 september t/m 10 december 2017


Een constante factor in het fotografische werk van Wim Bosch, is de verbeelding van onze woonomgeving. De menselijke gestalte is daarin zelden herkenbaar in beeld. De gebouwde omgeving in zijn werk dient als middel tot waarneming, tot intens kijken naar wat direct om ons heen is. In zijn werk wil Bosch de fragiliteit van deze geconstrueerde wereld verbeelden. In de meest recente serie Crumpels (2016/17) zien we foto’s gemaakt van foto's. Na het afdrukken is de foto bewerkt. De bewerking bestaat bijvoorbeeld uit het verfrommelen, scheuren, of bespetteren met verf. Vervolgens is de foto opnieuw gefotografeerd. De toeschouwer ziet nu niet alleen meer het door zijn camera vastgelegde beeld maar tegelijkertijd ook het materiaal en de drager van het beeld. Er ontstaat een complex en verwarrend ‘dubbelzien’.


Wim Bosch - Crumpel pink / white (2017)
pigment print op Canson Photosatin Premium, dibond

Lothar Wolleh


28 september 2017 t/m 28 januari 2018


De Duitse fotograaf Lothar Wolleh (1930-1979) is bekend geworden met zijn sfeervolle portretten van kunstenaars, waaronder Georg Baselitz, Joseph Beuys, Jean Tinguely, René  Magritte, Gerhard Richter, Edward Kienholz en Christo. In Museum Belvédère is nu een selectie van zwart-wit foto’s te zien die hij maakte van de Nederlandse Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven (1914-1994). Met dank aan Museum Prinsenhof in Delft.

links: Jan Schoonhoven in het Stedelijk Museum
rechts: Jan Schoonhoven bij de Oude Kerk van Delft

Wobbe Alkema Project


Het afgelopen jaar hebben vijf studenten van Kunstacademie Minerva in opdracht van Museum Belvédère, gewerkt aan een replica van een verloren gegane muurschildering. Het origineel werd in 1931 door Wobbe Alkema aangebracht in de toenmalige woning van de schilder en architect Job Hansen in Groningen. Deze muurschildering is verloren gegaan. Met behulp van een onscherpe zwart wit foto, een oude schets in aquarel en grondig materiaalonderzoek is hard gewerkt aan een replica. Deze zal gedurende de tentoonstellingsperiode van Constructivistische Verbanden officieel onthuld worden en daarna te zien zijn in Museum Belvédère.

Het Wobbe Alkema Project werd mogelijk gemaakt dankzij het Klaas Dijkstra Fonds.

 

Het project is uitgevoerd onder leiding van kunstenaar Matthijs Hendriks, met medewerking van de studenten Rakshita Bhargava, Irene de Boer, Can Demren, Steven Spoelstra en Jochem van den Wijngaard. 


Ontwerp voor de wandschildering van Wobbe Alkema, aquarel (1931)


Gerard Janssen - BABEL (2004-2017)

Gerard Janssen
en Matthijs Hendriks


20 november 2017 t/m 28 januari 2018


Het werk van Gerard Janssen (tekeningen) en Matthijs Hendriks (schilderijen) vraagt tijd en aandacht om gezien te worden. Beide kunstenaars streven naar zuiverheid en intensiteit in vorm en betekenis. 

Zowel in de kleurrijke abstracte schilderijen van Hendriks als in de zwart-wit tekeningen van Janssen, bouwen structuren en ritmes een beeld op. Ze vertellen ons hun verhaal. Onder de herkenbare opbouw ligt een tweede laag. Eén die zich pas bij nadere beschouwing laat zien.

Gerard Janssen en Matthijs Hendriks studeerden allebei aan Kunstacademie Minerva in Groningen. Hendriks woont en werkt in Groningen, Janssen woont en werkt in Berlijn.

Parallel aan de expositie in Museum Belvédère, is in LaKaserna, Bad Nieuweschans, een presentatie van het werk van beide kunstenaars te zien (t/m 24 december 2017).


Gerard Janssen - STADTWALD (2004)


Matthijs Hendriks
- Rood en grijs raster (z.j.)


Gerard Janssen - LINK (2004-2017)


Matthijs Hendriks
- Rood en lila dropjes (z.j.)