Kabinetten

Wim Bosch


28 september t/m 3 december 2017


Een constante factor in het fotografische werk van Wim Bosch, is de verbeelding van onze woonomgeving. De menselijke gestalte is daarin zelden herkenbaar in beeld. De gebouwde omgeving in zijn werk dient als middel tot waarneming, tot intens kijken naar wat direct om ons heen is. In zijn werk wil Bosch de fragiliteit van deze geconstrueerde wereld verbeelden. In de meest recente serie Crumpels (2016/17) zien we foto’s gemaakt van foto's. Na het afdrukken is de foto bewerkt. De bewerking bestaat bijvoorbeeld uit het verfrommelen, scheuren, of bespetteren met verf. Vervolgens is de foto opnieuw gefotografeerd. De toeschouwer ziet nu niet alleen meer het door zijn camera vastgelegde beeld maar tegelijkertijd ook het materiaal en de drager van het beeld. Er ontstaat een complex en verwarrend ‘dubbelzien’.


Wim Bosch - Crumpel pink / white (2017)
pigment print op Canson Photosatin Premium, dibond


Janet Meester - Night Prayers (2016)

Janet Meester


2 oktober t/m 3 december 2017


Night Prayers is een installatie van drieluiken van elk 3 maal 20 x 20 x 0,4 cm, geschilderd in olieverf op linnen op mdf. De installatie is te beschouwen als choreografie van schilderijen, waarin ritme, herhaling en beweging, evenals  de interactie met de ruimte bepalende elementen zijn. De plaats waar de installatie wordt opgesteld, bepaalt de uiteindelijke vorm van het werk.

De afzonderlijke schilderijen zijn monochroom, opgebouwd in dunne, transparante lagen. Een minimale beeldtaal is verbonden aan een maximale intensiteit. De soberheid van de werken komt voort uit een proces van ‘afpellen’ van het schilderij tot zijn essentie. De schilderijen zijn wat ze zijn: zichtbare dingen, eerder objecten dan schilderijen.

‘De duisternis ziet het hart aan’, een zin uit een roman van Amos Oz, was één van de aanleidingen tot het maken van dit werk.
 

Lothar Wolleh


28 september 2017 t/m 28 januari 2018


De Duitse fotograaf Lothar Wolleh (1930-1979) is bekend geworden met zijn sfeervolle portretten van kunstenaars, waaronder Georg Baselitz, Joseph Beuys, Jean Tinguely, René  Magritte, Gerhard Richter, Edward Kienholz en Christo. In Museum Belvédère is nu een selectie van zwart-wit foto’s te zien die hij maakte van de Nederlandse Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven (1914-1994). Met dank aan Museum Prinsenhof in Delft.

links: Jan Schoonhoven in het Stedelijk Museum
rechts: Jan Schoonhoven bij de Oude Kerk van Delft

Wobbe Alkema Project


Het afgelopen jaar hebben vijf studenten van Kunstacademie Minerva in opdracht van Museum Belvédère, gewerkt aan een replica van een verloren gegane muurschildering. Het origineel werd in 1931 door Wobbe Alkema aangebracht in de toenmalige woning van de schilder en architect Job Hansen in Groningen. Deze muurschildering is verloren gegaan. Met behulp van een onscherpe zwart wit foto, een oude schets in aquarel en grondig materiaalonderzoek is hard gewerkt aan een replica. Deze zal gedurende de tentoonstellingsperiode van Constructivistische Verbanden officieel onthuld worden en daarna te zien zijn in Museum Belvédère.

Het Wobbe Alkema Project werd mogelijk gemaakt dankzij het Klaas Dijkstra Fonds.

 

Het project is uitgevoerd onder leiding van kunstenaar Matthijs Hendriks, met medewerking van de studenten Rakshita Bhargava, Irene de Boer, Can Demren, Steven Spoelstra en Jochem van den Wijngaard. 


Ontwerp voor de wandschildering van Wobbe Alkema, aquarel (1931)