westvleugel



KAMERPRESENTATIES Let op! t/m 9 juni geldt een toeslag van €2,00

Djurre Duursma 

 

24 februari - 2 juni 

 

In de westelijke museumvleugel presenteert Museum Belvédère een nieuwe selectie uit de vaste collectie met daarin een kamerexpositie met werk van Djurre Pieter Duursma (Amsterdam, 1888 – Den Haag, 1965) en Harjo Neutkens (Vessem, 1967).

Duursma wordt in Amsterdam geboren als zoon van Friese ouders. Na het volgen van tekenonderwijs in Antwerpen vestigt hij zich als beeldend kunstenaar in zijn geboorteplaats. Aanvankelijk schildert Duursma in een impressionistische en gematigd expressionistische stijl. Als hij in het tweede decennium van de twintigste eeuw in contact komt met Theo van Doesburg en Erich Wichmann wordt zijn werk kleurrijker en meer abstract. 

 

De werken die hij in de periode 1916-1926 maakt behoren tot de hoogtepunten binnen zijn oeuvre en vormen de kern van de kamerexpositie in Museum Belvédère.

In de loop van de jaren twintig gaat Duursma zich steeds meer richten op het ontwerpen van glas-in-loodramen en meubels.

 

Deze presentatie van het werk van Djurre Duursma is een vervolg op de tentoonstelling die in 2022 plaatsvond in het Noord-Veluws Museum te Nunspeet.

Ze omvat verschillende werken die nadien opdoken en in Museum Belvédère voor het eerst worden getoond.


Harjo Neutkens - Genese

 

24 februari - 2 juni 

 

Harjo Neutkens (Vessem, 1967) werkt al jaren in betrekkelijk afzondering aan een zeer persoonlijk oeuvre dat het midden houdt tussen figuratie en abstractie. In zijn werk probeert Neutkens te raken aan de structuren die aan alle verschijningsvormen ten grondslag liggen. 

Zijn geschilderde en getekende beelden roepen onmiddellijk associaties op aan microstructuren of duizelingwekkende macrostructuren.

 

Als moleculaire of kosmische constellaties lijken ze zich vrij in de ruimte te bewegen, waarbij vormen soms ineen dan weer uiteen vloeien.

Neutkens bouwt zijn geheimzinnige beeldstructuren met grote zorgvuldigheid en eindeloos geduld laag over laag op, totdat een ultieme harmonie is gerealiseerd tussen vorm, structuur en kleur.

Zijn kamerexpositie in Museum Belvédère is het resultaat van jaren lange arbeid in relatieve stilte en zijn eerste presentatie sinds lange tijd.