AFSLAG BLV


Noorderlicht
Internationaal Fotofestival:
Generation Z

 

18 juli t/m 20 september 2020

 

Het Noorderlicht Internationaal Fotofestival 2020, ‘Generation Z’ vindt plaats in Heerenveen en Groningen. Museum Belvédère is gastlocatie met:
- een expositie in de westvleugel
- een presentatie in Museumpark Landgoed Oranjewoud
- en een tentoonstelling in de dependance Afslag BLV 

Fotofestival Noorderlicht heeft verder nog presentaties die te zien zijn in: Noorderlicht Studio (Groningen) en Museum Galerie Heerenveen (Heerenveen).

De 27e editie van het fotofestival gaat over het denkkader en de energie van de jongste generatie wereldburgers, geboren na 1995. Hoe staan ze in de maatschappij, hoe zien ze hun toekomst, wat zijn hun ambities? Door te focussen op hun grondhouding probeert Noorderlicht hun leefwereld inzichtelijk maken. Inmiddels is voor het festival een scherpe selectie gemaakt, die een beeld geeft van een generatie die inzet op fundamentele emancipatieprocessen. In Afslag BLV wordt het werk getoond van twee exposanten: Martine Stig (Nederland, 1972) en Sheng-Wen Lo (Taiwan, 1987).

 

Martine Stig


‘Vertigo’ is een langlopend project van de Nederlandse kunstenaar Martine Stig. Met video, fotografie en vormstudies kijkt ze hoe onze perceptie is veranderd door technologie en wat de implicaties daarvan zijn voor de visuele cultuur. Omdat we tegenwoordig met behulp van drones en satellieten vanuit vrijwel elk

standpunt kunnen kijken, beginnen begrippen als lineair perspectief en monoculaire weergave hun universele vanzelfsprekendheid te verliezen. Om de paradigma’s van onze visuele cultuur te resetten, onderzoekt Stig nieuwe manieren van kijken.

Ook te zien: 'Planar' (2017). Video annex diavoorstelling, geschoten vanaf een dakterras in Genua. Een camera tast het oppervlak van de stad af. 

'Profiles' (2017 - 2018). Een vormstudie naar het menselijk gezichtsprofiel. Nu de technologie onze blik of onze camera steeds meer loskoppelt van het lichaam, moet de karakteristieke vorm van een profielfoto op ooghoogte worden herzien. Stig 

probeert dit te herdefiniëren in een 360º wereld.

'Walking in the City' (2018). Deze korte sciencefictionfilm toont de Braziliaanse stad Sao Paulo door middel van een verticale stereoscoop en onthult zo verschillende noties van waarneming en macht. 

'Sync.' (2019). Vakantiefoto’s in een landelijke omgeving, synchroon gefotografeerd vanaf ooghoogte en uit de lucht en over elkaar gelegd. 

Met dank aan Caradt, Centrum voor Toegepast Onderzoek voor Kunst, Design en Technologie en het Mondriaan Fonds.

Sheng-Wen Lo


Toen hij tijdelijk bij vrienden inwoonde, realiseerde Sheng-Wen Lo zich dat ‘geluid’ subjectief is; wat de een als muziek in de oren klinkt, ervaart de ander als een marteling. Bovendien is de waarneming van geluid soortafhankelijk: honden, katten, vleermuizen en insecten horen bijvoorbeeld ultrasone geluiden die buiten het menselijk bereik vallen. Dat wil niet zeggen dat we zulke geluiden niet produceren; we gebruiken apparaten, gereedschappen en voertuigen waarvan de fabrikanten alleen het ‘hoorbare’ frequentiebereik vermelden. Lo vroeg zich af: produceer ik onbedoeld ultrasone geluiden die andere soorten irriteren? Om hierachter te komen, droeg hij in 2019 een maand lang continu een apparaat dat ultrageluid omzet in hoorbaar bereik, twee weken in Taiwan, twee weken in

Nederland, om te kijken of hij er krankzinnig van zou worden. Dat leidde tot verrassende resultaten: hij kreeg onder meer bizarre dromen. Lo presenteert zijn bevindingen in 360° foto's, video's en fotografische scans van de droomdagboeken die hij bijhield.


‘Extendable Ears’ (2019-2020). Sheng-Wen Lo gebruikt in zijn werk stilstaand en bewegend beeld, geluid en soms ook videogames. Vanaf zijn vroege jeugd is hij gefascineerd door de relatie tussen dieren en mensen, die in zijn ogen de menselijke waarden, verhoudingen en collectieve herinneringen ten opzichte van hun omgeving weerspiegelen. In zijn vorige werken presenteerde hij dieren vanuit de menselijke perceptie, als product of attractie, ditmaal richt hij zich op de dierlijke ervaring van de mens in het dagelijks leven. Hij is de laboratoriumrat in zijn eigen experiment en probeert daarmee een debat op gang te brengen over onze relatie tot dieren.


Mede mogelijk gemaakt door de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam.


Dependance
van Museum Belvédère 


Afslag BLV is een dependance van Museum Belvédère in het centrum van Heerenveen. Het biedt een podium aan jong talent en is gratis toegankelijk!

Afslag BLV is een initiatief van Museum Belvédère in samenwerking met de gemeente Heerenveen, stichting De Heerenveense School en Museum Heerenveen. Met dank aan: het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Klaas Dijkstra Fonds, de provincie Fryslân en de gemeente Heerenveen.



De Heerenveense School

Adresgegevens

 

AFSLAG BLV
Minckelersstraat 11
8442 CE, Heerenveen

Gevestigd in de Heerenveense School, hetzelfde gebouw waar ook Museum Heerenveen is te vinden.

Openingstijden

 

dinsdag t/m vrijdag 11.00 – 17.00 uur
zaterdag en zondag 13.00 – 17.00 uur
maandag gesloten

de toegang is gratis!
 

Nu en straks te zien

 

Noorderlicht
Generation Z
18 juli t/m 20 september 2020

Nadere gegevens over de rest van het programma worden later bekend gemaakt.