in en om het museum

Tony Cragg - 'Points of View'

24 april t/m 26 september 2021

in het museumpark en in vier kabinetten van de westvleugel

Het mag gerust een droomproject heten: Museum Belvédère toont de komende maanden zes monumentale sculpturen in het park, plus een aantal kleinere beelden en werken op papier binnen in het museum van niemand minder dan de internationaal vermaarde kunstenaar Tony Cragg (1949).

In de sculpturen van Tony Cragg lijken alle krachten van de voortdurend veranderende natuur zich samen te ballen. Wanneer je de draaiingen, welvingen en uitsparingen volgt, beginnen de beelden bijna voor je ogen te dansen op het ritme van schaduw en spiegelend licht. Soms doemen de contouren op van gezichten en lichamen, om vervolgens weer op te gaan in de grillige clustering van vormen.

De beelden van Cragg zijn sterk geïnspireerd op natuurlijke, organische vormen en bewegingen en nodigen nadrukkelijk uit ze van alle kanten te bekijken. In ‘Points of View’  is dat mogelijk in het door Michael van Gessel ontworpen park rond Museum Belvédère, dat eigendom is van Staatsbosbeheer maar vrij toegankelijk is. In het open landschap en tegen de

achtergrond van het lage, rechthoekige museumcomplex zijn de sculpturen optimaal te ervaren.

Sinds Museum Belvédère zich de laatste jaren naast schilderkunst ook op andere disciplines is gaan richten -zoals fotografie, video en driedimensionale kunst- ‘bevolkten’ werken van Ids Willemsma, Auke de Vries en Reinier Lagendijk reeds de open ruimten rond het museum. Een samenwerking met Tony Cragg was een wens die eerder dan verwacht is uitgekomen, dankzij de enthousiaste medewerking van de kunstenaar zelf. Cragg maakte zelf de selectie en bepaalde de exacte plaatsing van de beelden in het museumpark. Zij herdefiniëren het landschap en maken de bezoekers bewust van verten, verhoudingen en zichtlijnen.

Directeur-conservator Han Steenbruggen:

“Wat daarbij opvalt is dat elk afzonderlijk beeld z’n eigen karakter draagt – patina, vorm, volume – en op z’n eigen wijze relaties aangaat met de omgeving. Zo reikt de ene in sierlijke bewegingen naar boven, verbindt de ander zich zwaar en ingetogen met de aarde en zoekt weer een ander nadrukkelijk het contact met het decor rondom. ‘Kijk naar me’, lijken ze te zeggen, ‘kijk langs me, om me heen en zie dat landschap waar ik sta; museumpark Oranjewoud.’”

In de westvleugel van het museum zijn beelden van glas, hout, brons en kunststof te zien, en schetsen, tekeningen en aquarellen van Tony Cragg.

Over de kunstenaar:

Tony Cragg werd geboren in de buurt van Liverpool in Groot-Brittannië en volgde aanvankelijk zijn vader op met een baan in de wetenschap. Later maakte hij de overstap naar de beeldende kunst en studeerde aan de Wimbledon Art School en het Royal College of Art. In 1977 begon hij als docent aan de Kunstakademie van Düsseldorf en ging in Wuppertal wonen. In 1988 werd hij professor en later ook co-directeur aan de Kunstakademie. In 1988 won hij ook de Turner Prize en vertegenwoordigde hij zijn land op de 43ste Biënnale van Venetië. Zijn werk is over de hele wereld te zien in belangrijke musea en in de publieke ruimte.

Van grote betekenis voor de waardering van Craggs kunstenaarschap was de opening van zijn Skulpturenpark Waldfrieden in Wuppertal in 2008. Dit omvangrijke, landschappelijke beeldenpark kan in veel opzichten worden beschouwd als concrete uitwerking van Craggs visie op de beeldhouwkunst. In het park gaan zijn sculpturen niet alleen hun eigenzinnige relaties aan met de natuur, maar lijken ze elkaar onder wisselende omstandigheden te versterken. De beelden worden getoond in een bosrijke omgeving, waar de constante veranderingen in de natuur en de seizoenen, samen met het dramatisch effect van het steeds veranderende licht en de weersinvloeden, een directe context geven aan de sculpturale objecten die zowel buiten als binnen worden geëxposeerd.

De catalogus

Bij de tentoonstelling ‘Points of View’ is een gelijknamige publicatie verschenen met een tekst van Jon Wood en een inleiding van Han Steenbruggen, de directeur-conservator van Museum Belvédère.

bekijk de catalogus

Met dank aan

De tentoonstelling en het boek werden mede mogelijk gemaakt door kunstverzamelaar en museumvriend Gerhard Roetgering. Voor de werkzaamheden in het museumpark werd nauw samengewerkt met Staatsbosbeheer. Ook zijn wij dank verschuldigd aan de gemeente Heerenveen en de provincie Fryslân.

In de media

De expositie kreeg al mooie recensies in onder meer de Telegraaf, de Leeuwarder Courant en het Reformatorisch Dagblad.

Trouw kende maar liefst 5 sterren aan de tentoonstelling toe! Zie hier

Een webrecensie van Museumtijdschrift is hier te lezen.